lördag 17 januari 2015

Enkel Saffranskaka

Det här receptet är en riktig klassiker i vår familj. Mamma bakade alltid kakan med saffran till jul och övriga månader om året bytte hon ut saffran mot kardemumma. Jag fick receptet skickat till mig från syrran i julas och det gick lite för fort när jag läste igenom ingredienserna att jag smaksatte både med kardemumma och saffran. Ett mycket lyckat slarvfel kan kunde vi konstatera i efterhand.  

Då kakan inte innehåller ägg får den en fastare konsistens och kommer endast stiga marginellt under gräddning. Var noga med att stickan kommer ut torr vid gräddning för att du ska undvika en degig kaka, kakan kommer att vara riktigt saftig ändå!


Saffranskaka:
(1 långpanna)
12 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
4 dl strösocker
3 påsar saffran
Om du gillar kardemumma : 4 tsk kardemumma
200g smör, rumsvarmt
5 dl mjölk

Ugn 200 grader C

Smöra och mjöla en långpanna.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Kuba i smöret och för hand eller med maskin arbeta in smöret med de torra ingredienserna.
Tillsätt mjölken i omgångar och arbeta samman till en jämn smet.
Bred ut smeten i långpannan (smeten ska ej vara rinnig) och garnera med pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills stickan kommer ut torr.
Låt svalna helt och skär sedan ut lagom stora rutor.


Jag frös ner mina rutor och ett tag där trodde jag aldrig att de skulle ta slut. Vid ett flertal tillfällen tog jag med mig till jobbet samt att vi fikade hemma. Efter nyår mumsade och jag T i oss de sista bitarna och jag passade även på att fota kakan.

Happy Baking!

Inga kommentarer: