måndag 1 december 2014

Saffranskringlor

Jag var inne på det redan förra julen, därför stod recept högt upp på min lista av bakverk i år. Jag tog mitt recept på sockerkringlor och tillsatte saffran; saffranskringlor. Degen går snabbt att göra och har 2 korta jäsningar á 30 minuter, den är även en fröjd att jobba med då den inte klibbar. Har du plats i frysen passa då på att göra dubbel sats! Resultatet blev riktigt lyckat, några av kringlorna fick följa med till mina svärföräldrar redan igår och resten har jag fryst den till ett senare tillfälle.

Saffranskringlor:
(ca 20 stycken)
25 g jäst
100 g smör
2 dl mjölk
0,5 ägg
0,5 dl socker
1 knivsudd salt
0,5-1 g saffran
0,5 krm hjorthornssalt
400 g (ca 7,5 dl) vetemjöl

Pensling och garnering:
smält smör
0,5 dl socker

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull, tillsätt saffran och häll i mjölken. Låt degspadet bli fingervarmt, och slå den över jästen.
Tillsätt ägg, socker, salt, hjorthornssalt och mjöl.
Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig.
Låt degen jäsa övertäckt med bakduk till dubbel storlek ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.
Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord(använd bara mjöl om det behövs).
Dela degen i 20 bitar.
Rulla ut varje bit till en smal längd på ca 30 cm. Forma längderna till kringlor.
Låt kringlorna jäsa täckta med bakduk på papprad plåt ca 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter.

Pensla kringlorna med smält smör och doppa dem i socker och servera. (om du ska frysa in kringlorna vänta med att pensla med smör och doppa i socker, gör istället de när du tar upp dem ur frysen och ska servera)




Då kringlorna inte penslas med uppvispat ägg innan de går in i ugnen ser de väldigt torra och tråkiga ut när de är klara. Låt däremot inte ögat lura dig, efter en omgång med smör och socker transformeras de till en både vacker och saftig sockerkringla.


Första december idag och nedräkningen till jul kan nu verkligen börja, jag ser fram emot den långa ledigheten som julen bjuder på även i år. Jag smygstartar redan denna vecka med att bara jobba fyra dagar, på torsdag kommer mina syskonbarn och stannar hela helgen. Längtar!

Happy Baking!

1 kommentar:

Empan sa...

åhh vad goda dom ser ut!