lördag 27 december 2014

PepparkaksFudge

Fudge är egentligen inte min grej, den här fudgen däremot går inte av för hackor. Riktigt gott! Första gången jag testar på att göra egen fudge och när resultatet blev så lyckat kan jag verkligen tänka mig att testa fler recept. Jag hittade det här receptet i tidningen BAKA och där fanns även ett recept på citron- och lakritsfudge, det får nog bli test nummer två.

Jag har gjort receptet två gången då jag tog med mig första satsen som gå bort present. Omgång nummer två tog jag med mig bort på julafton och de inte lika fina kantbitarna har jag och T mumsat i oss utan problem här hemma.

Receptet går snabbt och är mycket enkelt, däremot behöver fudgen stå kallt några timmar innan du skär upp den. Jag gjorde min på kvällen och lät den stå i kylen över natten innan jag skar upp den, fungerar utmärkt.

Pepparkaksfudge:
(ca 25 stycken)
Lager 1:
100 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad, 64%
15 g smör (ca 1 msk)
200 g kondenserad mjölk
5 g vaniljsocker (ca 1 tsk)
6 g pepparkakskrydda (ca 2 tsk)

Lager 2:
50 g mjölkchoklad
50 g vit choklad
50 g krossade pepparkakor

Klä en form (cirka 10x15 cm) med bakplåtspapper. 
Hacka chokladen till lager 1 och smält tillsammans med smör och kondenserad mjölk över ett vattenbad. Ta av från värmen, låt svalna något och rör i vaniljsocker och pepparkakskrydda. Bred ut smeten i formen och ställ kallt.

Smält chokladen till lager 2 över vattenbad och blanda därefter ner de krossad pepparkaka. Häll blandningen över lager 1 och bred ut så att det täcker helt. Ställ tillbaka fudgen i kylskåpet och låt stelna i ett par timmar. Skär upp bitar med en vass kniv.

Happy Baking!

Inga kommentarer: