måndag 15 december 2014

PepparkaksBiskvier

En tradition på jobbet sedan några år tillbaka har blivit adventsfika. Varje fredag under december månad hjälps vi alla åt med att baka (eller köpa) fikabröd, glögg, julmust och annat som hör advent till. Mitt bidra i år blev dessa pepparkaksbiskvier samt en saffran- och kardemummakaka (recept på saffranskakan kommer senare)

Två små justering jag skulle vilja göra och jag ska baka dessa igen:
1. Tillsätta florsocker i smeten till biskvibottnarna, jag saknar lite sötma.
2. Mer pepparkakskryddor i tryffeln, aningen för vag smak av pepparkaka.

Pepparkaksbiskvier:
(ca 30 stycken)

Pepparkakstryffel:
100 g mjölkchoklad
90 g mörk choklad
100 g vispgrädde (ca 1 dl)
20 g honung (ca 1 msk)
15 g pepparkakskrydda (ca 3 tsk)

Biskvibottnar:
300 g mandelmassa
30 g äggvita (ca 1 st)

Dekoration:
Kakao & kanel

Pepparkakstryffel

Hacka all choklad i mindre bitar. Koka upp grädde, honung och kryddor. Slå över den varma gräddblandningen över chokladen och rör tills allt det smält. Låt stå i kylskåp minst 3 timmar.

Biskvibottnar

Sätt ugnen på 175 grader C. Riv mandelmassan grovt och lägg den i en skål. Vispa ner äggvitan och rör till en tjock och slät smet. Fyll en spritspåse med massan och spritsa runda bottnar på en papprad plåt eller klicka ut massan med en sked. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter, tills bottnarna blivit gyllenbruna. Låt svalna en stund på plåten. Lossa sedan bottnarna från plåten och lägg sedan på galler.

Montering

Spritsa ut tryffeln på bottnarna och pudra över blandningen av kakao och kanel. Redo att servera!


Receptet kommer från tidningen BAKA (6/2014). I tidningen hade de vänt på biskvibottnarna så att den platta sidan låg uppåt och där spritsat tryffeln. Jag valde bort den detaljen då jag skulle frakta mina biskvier till jobbet och behövde en stadigare kaka.

Happy Baking!

Inga kommentarer: