onsdag 3 december 2014

Grundrecept surdegsbröd på vete

Jag har hört både bra och mindre bra saker om surdegen på burk som säljs i matvaruhandeln sedan några år tillbaka. I helgen köpte jag mig en burk och testbakade!

Jag utgick igår receptet i botten på burken, brödet jäste fint (utöver surdeg innehåller degen också jäst), fick en fin skorpa i ugnen och ett saftigt och syrligt innanmäte. Jag ger burken med surdeg godkänt!

Surdegsbröd på vete:
1 bruk (150 g) Vetesurdeg
0,5 pkt (25 g) Färsk jäst för matbröd
5 dl (500 g)  Vatten, kallt
13,5 dl (800 g) Vetemjöl special
2,5 tsk (15 g) Salt eller havssalt
1 msk (20 g) Oliv-eller rapsolja

Skaka burken och rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt alla ingredienser utom salt.

Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 minuter i maskin eller 15 minuter för hand. Tillsätt saltet i slutet av knådningen. Degen får vara lös, men inte kladdig. Forma degen jämn och fin. Låt jäsa till dubbel storlek i bunke täckt med plast i minst 2 timmar.

Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord, arbeta så lite som möjligt med degen. Dela i 2-3 bitar (bröd) eller 4 bitar (baguetter) och rulla varsamt ut i önskad längd. Sikta därefter lite mjöl över bröden.

Lägg bröden på plåt och täck med plast (jag valde att lägga mina bröd i jäskorgar istället), låt jäsa cirka 1 timme.

Sätt ugnen på 260 grader C en stund innan gräddning och sätt samtidigt in en en form med 0,5 liter vatten i botten på ugnen för att tillföra fukt.

Gör 2-3 snitt över bröden precis innan plåten sätts in i ugnen, sänk temperaturen till 220 grader C. Grädda ca 20-25 minuter.
Låt svalna på galler.



Jag bakade två bröd, ett runt bröd och ett som jag "skruvade" lite lätt (som en stor baguette). Det runda brödet fick inte alls samma höjd som det skruvade brödet. Innanmätet däremot hade samma fina resultat.

Jag valde även att baka mitt bröd på baksten, går också med en het plåt. Detta ger en bättre yta i botten på brödet som annars blir blek och saknar skorpa likt brödets ovansida.


Happy Baking!

1 kommentar:

Ann-Sofi Matsafari sa...

Åååhh vad jag dreglar över den där baguetten! Finns det godare än surdeg?

Ha en skön torsdagskväll!