fredag 22 augusti 2014

Redan fredag igen..

...vart tog denna vecka vägen?

I måndags satte jag samman några bilder från förra helgens bak och tänkte då att jag skulle dela helgens bilder redan då. Måndagen försvann i ett nafs och lika så gjorde resten av veckan. Idag är det fredag igen och även om jag inte kommer att ha lika många järn i elden på bakfronten denna helg så fortsätter förberedelserna inför dopet.

Föra helgen testbakade jag tårtan och i måndags hade vi tårtprovning på jobbet. Alla var vi eniga om att brownie är jättegott, däremot blev det lite för mycket då tårtan ska ha fyra lager och därmed kommer jag att välja en annan "lättare" botten till doptårtorna.

Det här receptet på browniebotten som jag bakat i formar á 15 cm passar egentligen bättre till en tårta med endast två lager. För några år sedan gjorde jag denna till min namnsdag, lite ganache i mitten och ovanpå och slutligen grädde och jordgubbar. Den tårtan finns att se här


Frostingen blev riktigt poppis under tårtprovningen, den kommer jag att göra fler gånger! Receptet på den kommer inom kort.

I de randiga formarna är det muffins, jag hade en burk rabarberkompott i kylen som det var dags att göra slut på och då fick mitt favoritrecept på muffins bli lösningen. Gjorde några justeringar i receptet då mer vätska tillfördes genom rabarberkompotten, återkommer med fler bilder samt ändringarna i receptet.

Receptet till de bohuslänska brödkakorna har jag redan på bloggen, se här De blev inte lika runda och fina denna gång, men vad gör väl de (lika goda blev de ändå).

Ha en bra fredag och en fin helg.
Happy Baking!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin blogg du har Elin! Jag som sällan äter "fikabröd" blir riktigt sugen. Ge T en kram från moster P