fredag 15 augusti 2014

Durumbröd

Det här är ett bröd som kväver lite arbete, inget man kanske ger sig på mitt i veckan. Degen behöver bearbetas ordentligt, jäsa över natten och ytterligare jäsning krävs efter utbak dagen efter. Då jästiden är lång går gräddningen relativt snabbt, ca 30 minuter.

Jag har inga problem med att jäkta ihop bakverk, även om jag allt som oftast när tiden är knapp väljer ett recept jag vet levererar. Bjuder jag på fika vill jag veta att det är gott och därmed sparar jag experiment av gamla och test av nya recept tills dess att tiden infinner sig. Blir resultatet bra (vilket det oftast blir) bjuder jag gärna på fika! Nya recept vill jag så klart även få tid att fota för att senare kunna lägga ut på bloggen, vilket i sin tur betyder att det tar lite extra tid.

Kring storhelgerna finns det mer tid för bak och då är det gärna nya brödrecept jag ger mig på. Jag bakade detta bröd i påskas och tog med mig till påskmiddagen, ett mycket uppskattat bröd med en knaprig skorpa och ett saftigt innanmäte.


Durumbröd
(2 formbröd eller 4 baguetter)
7,5 dl kallt vatten
10 g jäst
20 g salt (1 msk)
200 g durumvetemjöl (3 dl)
900-1000 g vetemjöl (1,5-1,7 l)

Dag 1:
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt, durumvetemjöl och nästan allt vetemjöl.
 (Ta för vana att inte ha i allt mjöl på en och samma gång, utan spara lite av det som står i receptet till slutet. Det kan skilja mycket på mjölets förmåga att ta upp vätska, just den här degen ska vara ganska fast i konsistensen)

Bearbeta degen med en träslev i degbunken, det är ett ganska hårt arbete, det går även bra att ta upp degen på bakbordet och knåda den. (Jag började med maskin och gick sen över till att knåda för hand)
Täck degen med lock eller plastfolie och låt den stå över natten i rumstemperatur. Tänk på att inte ha för liten bunke eftersom degen jäser till något över dubbel storlek.

Dag 2:
Ugn 250 grader C
Mjöla bordet och häll ut degen.
(Om du är nybörjare inom brödbak så är det enklast att smörja 2 stora formar eller tre mindre bakformar) 
Knåda inte degen utan samla bara ihop den och lägg ner degklumparna i de smorda formarna. om du hellre vill göra baguetter så dela degen i 4 delar, rulla/snurra ut dessa till avlånga baguetter och strö över lite durumvete. Lägg sedan baguetterna för jäsning på smord plåt eller på bakplåtspapper. Täck med handduk!

Om degen jäser i formar ska den nästan upp till dubbel storlek, det kan t upp emot en timme.
Baguetter jäser lite snabbare, bli inte orolig om det verkat "flyta ut" lite på plåten, det kommer att stiga fint i ugnen sedan.

När degen är jäst kan brödet snittas med en vass kniv, Bröden i for kan man skära med ett snitt på längden så spricker de dekorativt i ugnen. Sätt in plåten i ugnen eller formarna på galler. Slå en 0,5 dl kalt vatten i botten på ugnen och stäng genast ugnsluckan, sänk sedan värmen till 200 grader C.
De här bröden ska bakas ganska hårt för att få den där fina och knapriga skorpan.

Baguetter bakas cirka 30 minuter.
Formbrödet först 30 minuter, ta sedan ut bröden ur formen, lägg tillbaka bröden på galler, stäng av ugnen och baka ytterligare 10 minuter.

Låt svalna utan att täcka över så bevaras den knapriga skorpan tills det är dags att äta av brödet.


Jag smorde två formar á 15 cm + en oval, men facit i hand hade det räckt med två formar då bröden i formarna på 15 cm endast nådde 2/3 upp till kanten. Nästa gång får det nog bli baguetter!


Idag är det fredag och i helgen står tårtbottnat på schemat. Dopet är om två veckor och då det är ett nytt tårtrecept vill jag hinna testbaka, hallon och choklad blir kombinationen. Trevlig helg!

Happy Baking!  

Inga kommentarer: