tisdag 29 april 2014

Semmelkrans

Semmeldagen har sedan länge passerat och även fast jag under hela februari och stora delar av mars la bröllopsplaneringen lite åt sidan har bloggen inte varit min högsta prioritet. Två kära kollegor till mig valde att lämna oss och gå vidare under mars månad. Som tack för alla år ville jag baka något riktigt smaskigt och det slutade i två semmelkransar.

Den första kransen hade en len och fin fyllning av mandelmassa medans den andra en len mandelmassa med stora bitar av rostad mandel. För första gången valde jag också att göra min egen mandelmassa, som alltid blir det en helt annan sak när man gör det själv! Receptet på mandelmassa kommer i veckan.


.Till min semmelkrans behöver du:
Vetedeg (1 sats ger två kransar)
(Till min semmelkrans valde jag en kalljäst vetedeg, den kalljästa degen ger väldigt kompakta och saftiga bullar. Vill du istället ha luftig bullar rekommenderar jag istället att du använder den här degen)
Mandelmassa (250-300 g)
Grädde (5 dl)
Florsocker till dekoration

Gör vetedegen enligt receptet.
Placera bullarna innan sista jäsningen på en papprad plåt, tätt ihop format som en cirkel.
Grädda dem enligt receptet och låt svalna helt (de ska växa ihop till en krans)

Skär av locket på alla bullar (om du gjort alla bullar lika stora och de växt ihop ordentligt kan du skära bort alla toppar samtidigt, det vill säga att du får ett sammanhängande lock likt en krans. Jag var lite slarvig och skulle behöva skära bort största delen av bullarna för att få ett sammanhängande lock). Jag valde även att skära mina lock i trekanter då jag tycker det är snyggast.

Gröp ut lite av innanmätet på bullarna och fyll dem med mandelmassa. Spritsa ett lager med grädde och toppa med locket samt lite florsocker precis innan servering.


Jag bakade bullarna kvällen innan och fyllde dem morgonen därpå innan det var dags att bege sig till jobbet. Under mars månad var det fortfarande rätt mörkt om mornarna, jag valde därför inte att fota kransarna där och då utan jag efterkonstruerade istället en krans. Jag använde mig av slätbullar jag hade i frysen, därmed att bullarna i min krans på bilderna inte jäst ihop. Ni får ändå en bra bild av hur det ska se ut!


Jag har väldig svårt att bestämma mig om kransen är finast med eller utan florsocker. Ni får själva avgöra vad ni tycker!


Idag är det tisdag och imorgon har jag tagit ledigt från jobbet då mina syskonbarn kommer till stan. På torsdag infaller första maj och jag hoppas komma igång med bröllopsprogrammen vilket jag skulle ha gjort redan förra helgen men kom aldrig till skott.

Happy baking och en fin Valborg önskar jag er alla!

Inga kommentarer: