onsdag 2 april 2014

Kalljästa vetebullar med kanel- och rabarbermarmelad

Till min födelsedag ville jag baka en tårta, för att även hinna med ett bullbak (bullar bakade samma dag) fick det bli att sätta degen redan kvällen innan. Kalljästa bullar med en marmelad på rabarber och kanel. Jag har den senaste tiden snöat in i ost och marmelad träsket och därmed finns det en stor risk att det kommer fler marmeladinspirerade recept framöver.

Bullarna måste ha fallit gästerna i smaken då det vid slutet på dagen endast var ett fåtal kvar. Som vanligt vid kalas är jag dålig på att ta bilder, hittade endast en bild på slutprodukten.


Kalljästa vetebullar:
40 g färsk jäst
5 dl kall vispgrädde
150 g smör, rumstempererat
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 msk kardemummakärnor
12-13 dl vetemjöl special

Fyllning 1:
150 g smör, rumstempererat
1 dl strösocker

Fyllning 2:
1 dl marmelad

Kvällen innan:
Smula jästen i en bunke och blanda ut med lite av grädden. Tillsätt sedan resten av grädden, smör, socker, salt, mortlade kardemummakärnor och till sist mjöl, lite i taget. Arbeta degen ca 10 minuter, jag använder alltid maskin och knådar slutligen i det sist mjölet för hand. Du känner bäst med händerna när degen har fått tillräckligt med mjöl.

Pudra degen lätt med mjöl och täck med plastfolie och ställ i kylen över natten, minimum 8 timmar.

Morgonen efter:
Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord, låt vila ca 15-20 minuter. (Vispa under tiden samman fyllningen med en elvisp)
Dela degen i två bitar och kavla ut, bred på fyllningen och rulla ihop.
Skär i bitar och lägg i formar, låt jäsa 30 minuter.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över råsocker.
Grädda på 250 grader C mitt i ugnen 5-8 minuter (beroende på bullarnas storlek).

Låt svalna på galler.


Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Den här degen är underbar att jobba med, det går att kavla ut riktigt tunt och den klibbar inte fast i bänken.

Var på din vakt när det kommer till gräddning då marmeladen lätt gör att bullarna blir brända!


Nu i helgen hittade jag en hallon och lakritsmarmelad samt en med smakerna jordgubb och balsamico. Kanske hinner jag till helgen experimentera med dessa :)

Ha en bra onsdag, Happy Baking!

Inga kommentarer: