söndag 27 april 2014

Fryst MangoPassion cheesecake till Påsk

Till påsk blev det i år en cheesecake smaksatt med mango- och passionsfrukt. Ännu en Lomelino tårta! Jag dividerade länge över vad jag skulle baka och slutligen fastnade jag för den här, en lätt och fräsch efterrätt men gula inslag. 

Jag ville gärna göra tårtan i en smal och hög form, då mina mindre formar inte är öppningsbara blev det till att investera i en ny form. Den nya formen blev däremot något lägre än vad jag egentligen önskat, den är också av den varianten där man "skjuter upp" botten. Friktionen som blir när tårtan ska tryckas upp ur formen förstör kanterna någon varför jag istället rekommenderar en form men löstagbar kant till denna cheesecake. Jag själv kommer nog att införskaffa denna


Fryst MangoPassion cheesecake
Botten:
150 g digestivekex
60 g smält smör

Fyllning:
300 g philadelphiaost
250 g ricotta
4 dl vispgrädde
1 3/4 dl strösocker
1 tsk rivet citronskal
250 g mango

Dekoration:
3 passionsfrukter

Mixa kexen till fina smulor.
Smält smöret och blanda med kexen.
Tryck ut botten i en springform á 15 cm i diameter till 18 cm i diameter. Ställ i kylen att stelna.

Skala mango, skär ut fruktköttet från kärnan och mixa till en slät puré.
Vispa ihop philadelphiaost, ricotta, grädde, socker och citronskal. Smeten ska börja tjocka men ändå vara så pass lös att du kan hälla den i formen. Vänd ner mangopurén lite slarvigt och sen ner i springformen. Täck med plastfolie och låt tårtan stå minst 6 timmar i frysen.

Ta tu tårtan ur frysen cirka 30 minuter före servering. Dela passionsfrukterna och gröp ur fruktköttet över tårtan.


Två mangofrukter räckte gott och väl för att få ihop 250 gram puré. Är det inte säsong går det också med mango från frysdisken.


Vänd i mangopurén lite slarvigt för att få lite liv i fyllningen, snyggt blir det också sen när det är dags att skära i tårtan. Vi var tio personer som åt tårta och ändå blev det en liten bit kvar, så räkna med 10 - 12 bitar.


Påsken var i övrigt väldigt lugn och skön. Jag fyllde upp frysen med massor av bröd och hoppas hinna dela recepten inom kort. Gjorde bland annat mitt första "danska" rågbröd, lång jästid men slutresultatet var väl värt att vänta på.

Happy Baking!

2 kommentarer:

Pixelsara sa...

Har gjort den här kakan två gånger nu på kort tid.
Den är verkligen god!
Jag fuskade lite och tog färdig mangopuré (barnmatsburk).2777

Elin Åslund sa...

@Pixelsara, alla trix är bra!