tisdag 25 mars 2014

Kalljästa slätbullar

Det finns många möjligheter med slätbullar/släta bullar. Fyll dem med en god kräm eller sylt, pensla med smör och rulla i socker eller skär av toppen fyll med mandelmassa och toppa med grädde och du har en semla. Goda är de också bara precis som de är!

Jag testade att göra slätbullar av mitt favoritrecept för kalljästa vetebullar, riktigt saftig slätbullar blev resultatet. Snudd på degig i mitten, var därför noga vid gräddning att du inte plockar ut dem för tidigt. Täck istället med folie och låt dem gå några extra minuter. Lyft på bullarna, "degtyngden" ska var borta och då vet du att de är genomgräddade.


Kalljästa slätbullar:
40 g färsk jäst
5 dl kall vispgrädde
150 g smör, rumstempererat
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 msk kardemummakärnor
12-13 dl vetemjöl special

ägg till pensling


Kvällen innan:
Smula jästen i en bunke och blanda ut med lite av grädden. Tillsätt sedan resten av grädden, smör, socker, salt, mortlade kardemummakärnor och till sist mjöl, lite i taget. Arbeta degen ca 10 minuter, jag använder alltid maskin och knådar slutligen i det sista mjölet för hand. Du känner bäst med händerna när degen har fått nog med mjöl.

Pudra degen lätt med mjöl och täck med plastfolie och ställ i kylen över natten, ca. 8 timmar.

Morgonen efter:
Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord, låt vila ca 15-20 minuter. 
Dela degen i två bitar som du delar i fyra som du delar i åtta och så vidare, jag brukar väga mina bitar till 60-70 gram styck. Trilla till runda bollar och placera på papprad plåt.
Låt jäsa cirka 30 minuter.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda på 250 grader C mitt i ugnen 10-12 minuter (beroende på bullarnas storlek). Låt svalna på galler.


Det är redan tisdag och imorgon når vi åter igen mitten på ytterligare en arbetsvecka. Veckorna går alldeles för fort och bröllopet närmar sig med stormsteg. Från och med denna vecka är det träning 3 ggr i veckan som gäller för min del, en riktig hurtbulle ska jag se till att bli! Dagen började strålande med en runda i spåret innan det var dags att bege sig till jobbet. Två pass till denna vecka och jag har klarat av första veckan. Nu kör vi!

Happy Baking!

Inga kommentarer: