fredag 7 mars 2014

CitronTårta

Till min födelsedag bakade jag en citrontårta. Just tårta bakas ofta till ett "tillfälle" och därför är det inte alltid jag själv som får välja form och smak, nu var det MIN dag som skulle firas och jag gick "all in" på citrontemat. Nu i efterhand kan jag ärlig säga att jag inte var helt nöjd med bottnarna, de blev alldeles för kompakta och jag är i full gång med att testa nya recept på just ljus sockerkaksbotten. Har hittat ett grymt som jag ska provbaka ytterligare någon gång för att säkerställa att det är lika bra som jag vill tro, därefter kommer det upp på bloggen.


Citrontårta:

Tårtbotten, citron


Bygga tårta

Dela bottnarna på mitten så att du får fyra bottna.
Lägg en liten klick lemon curd på ett tårtfat eller en tårtbricka, placera därefter första botten. Bred ett jämnt lager lemon curd och placera nästa botten ovanpå och upprepa tills alla fyra bottnar är på plats. TIPS! vänd den skurna sidan ner hela tiden, annars smular lätt botten när du täcker tårtan.

När alla bottnar är på plats bred då ett jämnt lager citrongrädde över hela tårta, fyll en spritspåse med resten av citrongrädden och spritsa ovansidan av tårtan (jag använde tyll "wilton 22 korea").

Låt stå svalt fram till servering.


Jag är en riktig Lomelino fanatiker och tårtan kommer givetvis från hennes underbara bok LOMELINOS TÅRTOR. Sakta med säkert bakar jag mig igenom boken.

Jag nämnde tidigare att detta kanske skulle kunna bli en tårta likt den jag föreställer mig inför vår bröllopsdag, alla delar utom bottnarna skulle jag säga får betyget MVG. Jag kommer testbaka den igen, då med ett annat recept på tårtbotten. Jag tror då att det kommer att bli en fullträff rakt igenom, återkommer längre fram i frågan.


Det är roligt att bygga tårta! Även om jag nästan varje gång bävrar mig lite inför slutresultatet. En tårta kan man nämligen aldrig innan servering smaka av som med många andra bakverk, det är nog framför allt det som gör mig lite nervös varje gång. För varje ny tårta lär jag mig någonting nytt och därmed gruvar jag mig liiiite mindre inför nästa tårta :)


Många bilder i det här inlägget, jag hoppas det kommer väl till användning. Fångade däremot inte allt för många bilder på slutresultatet, det är alltid svårt när väl gästerna är på plats att fånga tårtan i de ljus och den vinkel jag annars är van vid. Jag tar sällan bara en bild på ett bakverk, det blir med all säkerhet upp till en 50 bilder om inte mer per "baktillfälle". Ingenting jag har tid att lägga fokus på när jag har gäster på besök.

Fortsatt trevlig kväll!

Inga kommentarer: