fredag 7 februari 2014

Tryffelcheesecake med kaffe och citron

Bättre sen än aldrig, här kommer receptet på den no-bake tryffelcheesecake jag gjorde till nyår. I receptet som jag hittade ska den göras i en stor springform, jag tycker däremot att det är lite roligare just nyår att alla från sin egna lilla form. Värt att tänka på är att det enligt receptet är en cheesecake för 6-8 personer, jag gjorde åtta portionsformar och det blev fortfarande väldigt mycket i varje form. Jag skulle säga att receptet snarare är för 10-12 personer.


Botten:
8 digestivekex
50 g smör
1 msk ljus sirap

Fyllning:
1 msk starkt kaffe
1 msk pressad citronsaft
ev. 1 tsk citronzest
20 g mörk choklad
1,5 dl strösocker
400 g färskost
2 dl vispgrädde

Tryffel:
180 g mörk choklad
3,5 dl vispgrädde
50 g smör
1 dl florsocker
1 krm vaniljpulver

Garnering:
kakao
Tryffelsmet
Beskrivning:
Börja med botten, finfördela kexen (gärna i mixer).
Smält smöret och blanda ner kex och sirap.
Tryck ut smuldegen i botten på en springform á 24-26 cm  i diameter.

Över till fyllningen, blanda kaffe, citronsaft och citronzest.
Grovhacka eller mixa chokladen och rör ner i blandningen.
Tillsätt socker och färskost, rör eller mixa slätt.
Vispa grädden hårt och blanda försiktigt ner i smeten.
Bred ut smeten jämnt i springformen och ställ in i frysen.

Medan kakan står i frysen och stelnar gör du tryffeln, börja med att grovhacka chokladen.
Koka upp grädden i en kastrull, tillsätt smöret och låt det smälta.
Ta av kastrullen från spisplattan och tillsätt choklad och florsocker, vispa tills allt går samman till en jämn smet.
Blanda slutligen ner vaniljpulver och låt svalna tills den börjar tjockna men fortfarande går att röra.
Ta ur kakan ur frysen och bred på tryffeln i ett jämnt lager över hela kakan. 
Ställ kakan i frysen och låt stå över natten. (Spar lite av tryffeln om du vill dekorera kakan, jag ställde in den sparade tryffeln i kylen över natten och spritsade dagen efter siffror på kakans ovansida. Därefter tillbaka in i frysen igen)

Vid servering:
Ta fram kakan cirka 30 minuter innan servering, pudra över kakao och servera.


Jag saknar tyvärr bilden från serveringen, vill du se kakans insidan gå då in på recept.nu

Idag är det fredag och jag fick igår kväll lust att baka en kaka. Det fick bli en sockerkaka som jag tänkte ta med mig till jobbet idag. Min förhoppning är också att pimpa den något med kristyr och strössel, vi får se vart det hela slutar :)

Ha en bra fredag!

Inga kommentarer: