fredag 28 februari 2014

Baguetter med Mörk Choklad

Jag fick en förfrågan från en gammal go vän till T om jag kunde tänka mig att baka frukostbröd till hans flickväns födelsedag. Givetvis ville jag det och frågade genast vad han önskade för bröd? Fria händer fick jag till svar, vi gillar allt bröd!

Det är extra roligt när jag får fria händer, möjligheterna blir plötsligt oändliga!
Jag bestämde mig för att baka ett bröd som jag vet blir bra samt testa ett nytt recept. Skulle bröd nummer två inte bli bra hade jag ändå bröd nummer ett att överlämna på lördagsmorgonen.

Jag satte degen kvällen innan och mitt vildcard blev baguetter fyllda med choklad. Jag hittade ett recept som jag bestämde mig för att göra, ett helt nytt recept på baguetter. Degen var däremot efter första jäsningen fortfarande alldeles för rinnig och jag bestämde mig då för att även röra samman receptet på baguetter som jag vet alltid levererar.

På lördagsmorgonen gräddade jag båda sorters baguetter, snarlika slutresultat. Valet är då enkelt, varför sätta en mer besvärlig deg om jag har en som fungerar, därför väljer jag nu att dela samma recept som jag gjort flera gånger innan. Denna gång med en fyllning av mörk choklad.



Baguetter fyllda med mörk choklad
3 "ärtstora" bitar jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
0,25 dl vetekli/havrekli
Cirka 7 dl vetemjöl special (380 g)
100 g mörk choklad

Kvällen innan:
Lös upp jästen helt i vattnet, tillsätt salt, vetekli/havrekli och 6 deciliter vetemjöl special. Arbeta ihop till en smidig men ändå lös deg, använd endast den sista decilitern mjöl om så behövs. Lägg degen i en bunke med plats för den att växa och plasta med plastfolie. Låt stå i rumstemperatur 5-18 timmar.

Morgonen efter:
Ugn 275 grader C

Hacka chokladen grovt.
Stjälp upp degen på väl mjölat bakbord, dela på tre och dra med hjälp av fingertopparna ut till rektanglar.
Lägg en sträng med  hackad choklad över varje rektangel, vik degen på mitten och se till att alla ytor blir mjölade.
Vrid baguetterna med lätt hand och lägg på papprad plåt.

Låt vila medan du värmer ugnen till 275 grader C.
Innan du sätter in baguetterna i ugnen spraya ugnen lite invändigt uppe och nere, det går även bra att kasta in lite vatten i botten på ugnen. Detta hjälper bröder att få ett bättre skorpa.
Grädda brödet i mitten av ugnen 13-14 minuter (beroende på storlek, innertemperaturen ska vara 92-94 grader C), låt svalna på galler utan bakduk. NJUT!


Förhoppningsvis kan detta locka några chokladälskare att baka lite gott frukostbröd i helgen. Som ni säkert förstår blir detta mer som ett sötebröd än frukostmackor. Jag tycker personligen att de var godast utan något pålägg alls, lite som croissanter fyllda med choklad; godast utan någonting till.

För övriga blev flickvännen väldig glad över det nybakta frukostbrödet, inte fel att ha grannar som älskar att kliva upp tidigt en lördagsmorgon och baka bröd ;)

Trevlig helg!

Inga kommentarer: