onsdag 4 december 2013

Vallmoknäcke

Julen nalkas och då jag förra året inte hade tid att baka hårdbröd till julbordet tänkte jag i år prioritera just bröd. Jag hittade detta recept i en av mina tidningar och fastnade bums. Tyvärr tog mina vallmofrön slut och det blev därför inga kvar till garneringen. Jag tror däremot inte att det har någon betydelse smakmässigt sätt, även om det hade varit fint på bild :)

Jag kavlade mitt bröd med kruskavel och skar därefter bort de yttersta kanterna för att undvika tunna brända kanter. Nu saknar jag bara en fin brödburk att förvara mina brödkakor i, bara att börja leta!


Vallmoknäcke:
25 g jäst
2,5 dl filmjölk
50g smör, rumsvarmt
2 msk brödsirap
1 tsk salt
4 dl rågmjöl
3-4 dl vetemjöl
1 dl vita och blå vallmofrön

Ugn 200 grader C

Smula jästen i en bunke.
Värm filmjölken till 37 grader och häll över den smulade jästen, rör tills jästen löst sig helt.
Tillsätt smör, brödsirap, salt, rågmjöl, hälften av vallmofröna och tre deciliter vetemjöl. Knåda för hand eller i maskin till en smidig deg, tillsätt endast mer vetemjöl om degen fortfarande är kladdig och inte går ihop.
Låt jäsa övertäckt i bunke cirka 30 minuter.

Hetta upp ugnen.
Vänd upp degen på mjölat bakbord och del i fyra delar. Kavla varje deg i form och storlek enligt bakplåtspappret, använd en slät kavel. Flytta över degen till bakplåtspapper och kavla med kruskavel.
Spreja med vatten, strö över vallmofrön och platta till med lätta händer.
Sporra ut bitar i önskad storlek och grädda 10-15 minuter, de ska få fin färg och bli spröda.
Låt svalna på galler och bryt slutligen isär dem.


Efter att jag sporrat mina brödkakor (TIPS, använd en pizza slicer) delade de sig per automatik på plåten under gräddning, endast en av kakorna behövde jag bryta isär. Jag delade varje brödkaka i fyra bitar vilket gjorde att jag fick rätt så stora brödkakor, det går även utmärkt att bryta i efterhand.

Det var allt för idag, mer imorgon :)
God kväll!

Inga kommentarer: