onsdag 27 november 2013

Snurrade mördegskakor smaksatt med lime

Förra året vid jul bakade jag det här receptet för första gången. Då var det smaksättning av citron och saffran, denna gång till min systersons dopdag fick det bli lime. Min första tanke var att göra kokos och limekakor, men det visade sig vara svårt att få fram kokossmaken varpå jag fick nöja mig med endast lime.

Bilderna är från testbaket någon vecka innan dopet, kakorna till dopet fick en något svagare nyans av grön samt att de blev aningen tjockare. Jag föredrar nog ändå den lite tunnare kakan då den fick en sprödare konsistens.

Fler bilder från kakbuffén och dopet finns här.

Mördeg:
5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
225 g kallt smör

Smaksättning 1:
Ingen smaksättning, endast lite vatten (1 msk) för att degen ska bli smidig.

Smaksättning 2:
1 msk limesaft
Grön pastafärg (mängd efter önskad nyans)


Ugn 175 grader C

Lägg alla de torra ingredienserna till grunddegen i en matberedare och kuba sedan ner det kalla smöret. Mixa tills du har en något så när deg, vänd ut på bakbord och knåda igenom den. (har du ingen matberedare går det lika bra att nypa ihop degen för hand)
Dela degen i två, lägg tillbaka hälften av degen i matberedaren och tillsätt limesaft och pastafärg. Mixa samman och knåda till en deg. Plasta vardera deg separat och låt vila i kylen ca 30 minuter.

Mät ut två bakplåtspapper 20x30 centimeter.
Kavla ut vardera deg på bakplåtspappret. Lägg dem samman och kavla försiktigt så att de fäster ihop. Dra bort de översta bakplåtspappret och rulla ihop längs långsidan. Ta bakplåtspappret till hjälp som när du rullar en rulltårta. Låt ligga kallt (i kylen) cirka 30 minuter.

Hetta upp ugnen och ta fram kakrullen ur kylen.
Skär skivor, cirka en centimeter tjocka och placera på papprad plåt.
Grädda i mitten på ugnen 10-12 minuter, de ska inte få mycket färg alls, bara kanterna på kakan ska bli gyllene. Låt svalna på galler.


Kakorna är absolut inte svåra att göra, här kommer några saker jag lärt mig längs vägen. Ett tips är att kavla ut degen (båda separat) mellan två bakplåtspapper, den fastnar lätt i kaveln när den blir varm. Tänk också på att kavla den färgen som du önskar ha som yttre kant någon större för att sen ska omvärva hela kakan.

Hur noga man än är blir det ändå lite spill i båda ändarna, kakorna går lika bra att grädda men blir som du säkert förstår inte lika fina :)


Förvara kakorna i en lufttät burk i rumstemperatur eller frys in. Hur länge kakorna håller i burk i rumstemperatur är inget jag vågar mig på att gissa. Det är inte ofta jag får chansen att ta reda på hållbarheten då sötsaker har en tendens att gå upp i rök här hemma.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer: