måndag 25 november 2013

Kokosglass

Jag fick låna en glassmaskin av en kollega på jobbet för ett tag sedan och han rekommenderade varmt detta recept. Jag tycker personligen att det smakar mer som en sorbet än glass, krämig men ändå fräsch! 

Det ska vara citrongräs i glassen också men då jag inte lyckades få tag på det valde jag att göra den utan. Vid servering toppade jag glassen med lite kokosflingor, gott med en avbrytande konsistens.

Receptet kommer från Jan Hedh.

Kokosglass:
2 stjälkar citrongräs
2,5 dl kokosmjölk
2,5 dl mjölk
25 g honung
2 g gelatin (ca ett blad)
100 g äggvita (drygt 3 st)
100 g strösocker
1 lime, saften

Dag 1:
Dela citrongrässtjälkarna i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull. Tillsätt kokosmjölk, mjölk och honung. Koka upp, ta bort kastrullen från plattan och låt dra 30 minuter.
Blötlägg gelatinet i cirka 10 minuter i kallt vatten.
Vispa äggvita och socker till ett fast marängskum. Häll massan genom en sil ner i kokosmjölken, blanda väl.
Häll allt i en rymligare kastrull. Värm under ständig omrörning till 85 grader C.
Krama ur vätskan ur gelatinet, tillsätt det i den varma kokosblandningen. Rör tills gelatinet har löst sig helt.
Passera genom en finkornig sil och kyl snabbt i vattenbad.
Täck med plastfilm och låt stå i kylen och mogna tills nästa dag.

Dag 2:
Tillsätt limesaften.
Kör blandningen i glassmaskinen till en fast konsistens.
Har du ingen glassmaskin: ställ den i frysen, ta ut och rör då och då tills du har en fast konsistens.

LYCKA TILL!

Inga kommentarer: