lördag 2 november 2013

Cake pops + Chokladbollar = Sant

Det var länge sedan jag gjorde pops nu, detta otroligt söta påhitt. En kväll precis innan jag skulle slumra in slog tanken ner som ett blixtnedslag och jag flög upp ur sängen, med full fart rusade jag ut i vardagsrummet och skrämde halvt livet ur T som trodde jag hade somnat redan.
- CHOKLADBOLLAR utbrast jag, T kollar frågande på mig
- Vi kan göra cake pops av CHOKLADBOLLAR till din födelsedag, vad tror du om det?
- Okej  (T:s respons)

Födelsedagen närmade sig och även då tårta redan var spikad ville jag göra någonting mer. Tiden var däremot knapp, kvällsaktiviteter med jobbet samt att jag också skulle hinna med att baka bröd. Fylld av inspiration och glädje somnade jag med ett leende på läpparna den kvällen.

Det här måste vara bästa popsen hittills, jag hade helt glömt bort hur gott det är med chokladbollar. Att chokladbollarna sen är doppade i choklad gör inte saken sämre. Enjoy!


Recept på chokladbollar:
(15-20 stycken)
100 g smör, rumsvarmt
1,5 dl strösocker (jag valde råsocker istället)
3 dl havregryn
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt starkt kaffe/espresso

Rör ihop alla ingredienser och tillsätt slutligen kaffe tills du har en önskad konsistens på smeten.
Rulla bollar och lägg på en papprad plåt, gör inte jättestora då det kommer att bli större när de i nästa steg doppas i choklad.

Till cake pops behöver du följande:
200 gram choklad
15 pinnar
strössel (valfritt)
Presentsnöre/papper (valfritt)

Steg 1
Ställ in chokladbollarna i kylen i cirka 30 minuter, under tiden smälter du chokladen i ett vattenbad.
Ta ut plåten med chokladbollar ur kylen, doppa ena änden av pinnen i den smälta chokladen och stick ner den chokladtäcka sidan av pinnen i chokladbollen (detta fungerar som klister för att pinnen inte ska lossna). Ställ tillbaka plåten i kylen cirka 10 minuter.

Steg 2
Ta ut plåten och doppa dina pops i den smälta chokladen. Använd undersidan av en sked sked för att dra av överflödig choklad i botten på dina pops. Ställ tillbaka på papprad plåt och upprepa tills alla pops är doppade i choklad. Dekorera popsen med strössel och ställ in i kylen cirka 30 minuter.

Steg 3
Ta ut popsen ur kylen. Placera en bit bakplåtspapper på en skärbräda, använd sedan en kniv och jobba dig runt varje klubba med kniven lutad in mot botten och skär på så sätt bort "ringen" av överflödig choklad.

Steg 4
Dekorera dina cake pops med presentsnören, ståltråd, papper eller vad du själv kan hitta på.

Vill du se fler bilder på momenten kolla in Cake pops, kladdkaka/vit choklad


Det stundar dop, jag och syster har smidit planer ett bra tag nu. Det blir tema grönt och jag har idag beställt en grön klänning som jag hoppas hinner komma i tid till dopet. Chokladbolle popsen kommer att vara en av godsakerna vi bjuder på till dopfikat :)


Det är fortfarande bara lördagsförmiddag och jag har en hel del planer idag, ikväll blir det bio och popcorn med T.
Trevlig helg alla fina läsare!

Inga kommentarer: