fredag 29 november 2013

BrieTårta

Fredag igen och helgen stundar, ikväll är vi bjudna på middag hos min syster och hennes man. Resten av helgen kommer nog bara att gå i julens tecken! Jag planerar att baka knäckebröd, stompa, rulltårta och pepparkakor. Kan vara så att jag inte kommer hinna med allt detta ser jag nu när jag radar upp det, vi får helt enkelt se hur mycket jag hinner med :)

Det är receptet är enklare än enklast, alla ostälskare kan skratta sig lyckliga över denna tårta. Brieost som gäddas i ugn toppad med nötter och honung. Det kan faktiskt inte bli mycket lättare.

Brietårta:
1 tårta brieost
Blandade nötter (torkad frukt om man vill)
Flytande honung

Ugn 200 grader C
Lägg brietårtan på ett bakplåtspapper i en ugnssäker form/plåt
Blanda nötterna med honungen och häll över osten.
Grädda i ugnen cirka tio minuter


Inkråmet på osten kommer att smälta i ugnen och som tilltugg till detta serveras gärna tapenade, kex, vindruvor med mera. Jag tycker personligen att nötterna gå väldigt bra ihop med osten, tål man inte nötter så går det också bra att använda torkad frukt och säkert mycket annat. Låt fantasin flöda!


Jag serverar min tårta på ett av mina favorit fat på fot, fatet kommer från Leilas General Store.

Det var allt för idag, dags att bege sig in mot stan. Trevlig kväll!

Inga kommentarer: