måndag 18 november 2013

Bobos Dopdag

Fredagen den 13 september blev jag än en gång moster till ett litet gossebarn. I lördags var det dop i Söderala kyrka och blödig som man är tog det inte lång tid innan tårarna rann längs kinden. Det är något med kyrkor som gör det svårt att hålla tårarna tillbaka. 

Jag ville givetvis baka till dopet och då jag hade en semestervecka kvar att ta ut passade det utmärkt att ta den i samband med dopet. En hel vecka fylld av lek å bus å bak, vad mer kan man önska sig?


Syster och jag bestämde att det skulle bli en Lomelinotårta, vi fastnade båda för morotstårtan. En riktigt saftig morotstårta med laget av smör och färskost och sist men inte minst klädd i kokos. Recept finns här


Stora och lillasyster tillsammans med huvudpersonen, det är svårt att sluta titta på något så vackert.




Tårtorna fick stå på vita porslinsfat och vi gjorde vimplar i färgerna grön, vit, beige och silver. Även lite grönt presentsnöre med vita prickar fick pryda pinnarna.



Cake-pops av chokladbollar blev en stor favorit bland både barn och vuxna. Recept finns här



Det blev inga cupcakes utan det blev muffins istället, mitt senaste favoritrecept. Saftiga kardemummamuffins, recept finns här


Snurrade småkakor smaksatt med lime, recept finns här


När storebror döptes gjorde vi tre tårtor och hälften blev över, denna gång gjorde vi därför bara två tårtor. Tårtorna är mindre i omkrets med desto högre på höjden och jag kan glatt meddela att båda tårtfaten var tomma när alla fikat klart. Jag tar det som ett bra betyg!


Lika roligt som det är att baka tycker jag det är att se glädjen som sprider sig bland människor när man bjuder på vackra bakverk. Ren och skär lycka är det också att se alla tomma fat och formar kvar på bordet när kalaset är slut, först då vet man att slutresultatet blev lyckat.


Jag är inte bara moster till denna lilla prins, jag är även gudmor.
Tack kära syster för att jag får dela denna lilla prins med Er, jag ska lära honom allt jag kan!

4 kommentarer:

Emmelie sa...

Åhhh vad fina bilder!! Och grattis till Bobo som fått världens bästa gudmor <3

Elin Åslund sa...

Tack Em, det blev en väldigt fin och lyckad dag.

Anonym sa...

Vilken smarrig tårta det ser ut att vara! Var httar jag receptet :)? /Mia

Elin Åslund sa...

@Mia, receptet kommer efter jul. Jag har lånat ut receptboken därför dröjer det lite. Det kommer från Linla Lomelinos bok LOMELINOS TÅRTOR. //Elin