tisdag 1 oktober 2013

Spröda LakritsMaränger

Den här marängsmeten är ett eget litet experiment med grunder från ett recept på macarons. Jag förespråkar vanligtvis alltid sega maränger, denna maräng hamnar däremot på en väl värd andraplacering.

Det här är sista marängreceptet från förra veckans marängbak, är det någon som sitter på ett bra recept på maränger skicka gärna det! Mina spritspåsar tog slut förra veckan men jag har beställt nya som kommer vilken dag som helst.

Spröda Maränger:
120g äggvita (ca 4 ägg)
35 g strösocker
50 g vatten till sockerlag
150 g strösocker till sockerlag
1 tsk lakritspulver

Topping:
Lakritsflakes

Ugn 130 grader C

Vispa upp äggvitan till ett mjukt skum och tillsätt 35 g strösocker under vispning.
Koka upp sockerlagen i en kastrull på hög värme (rör ej om), låt sedan koka till 118 grader C.
Tillsätt sockerlagen i äggvitan under långsam vispning, öka upp till medium/hög hastighet och låt vispa tills dess att smeten är helt kall och skinande (ca 10-15 min).

När marängen är färdig tillsätt lakritspulver och blanda väl.
Fyll en spritspåse och spritsa dina maränger på papprad plåt, toppa med flakes.

Ett tips för denna marängsmet är att använda en större modell på spritspåsen då smeten snabbt tappar sin glansiga yta. Ett annat alternativ är att lägga i en högre växel när du spritsar :)

Grädda marängerna 30-40 minuter (beroende på storlek).
Förvara den i en burk med tättslutande lock.


Jag som numera har frysen full med glass passade på att bjuda T på vaniljglass med lakritsmaränger. Smakkombinationen var magisk, testa själva! Jag kan också tänka mig att glass smaksatt med hallon skulle kunna vara en tuff konkurrent.


Det svartvita snöret har jag köpt på GRANIT och etiketten är från IKEA.

Fortsatt trevlig tisdagskväll!


Inga kommentarer: