onsdag 9 oktober 2013

Kryssning till Visby

Tiden går fort och hösten är nu här på riktigt. Dags åter igen att blicka tillbaka.

Efter 8 veckor tillbaka på jobbet från sommarsemestern tog T och jag en minisemeter, två dagars kryssning till Visby. Vi besökte även Gotland tidigare i sommar och en hel vecka sprang förbi utan att jag hann sätta tänderna i minsta lilla saffranspannkaka, den här gången var jag fast besluten om att inte lämna ön utan att ha smakat på den lokala delikatessen.


Vi gick i land vid tio på förmiddagen och hade sedan hela dagen i Visby. Jag svängde förbi butiken med smycken jag hittat under det tidigare besöket i sommar, vi njöt av vädret och Visby bryggeri.

En eller två koppar kaffe hann vi också med samt den efterlängtade saffranspannkakan med salmbärs sylt. Mums, jag måste testa detta hemma någon gång. Jag köpte med mig salmbärs sylt hem så nu kan jag återskapa hela upplevelsen :)


Jag får nog aldrig nog av gränderna i Visby, i timmar skulle jag kunna strosa runt och beskåda alla vackra små hus och den grönska som pryder dem. Även fast himlen var fylld av moln lyckades värmen tränga igenom och stundvis letade sig också solens strålar fram.


Efter många timmars strosande runt i Visby slog vi oss ner i en park intill vattnet, både T och jag slumrade till en kort stund. Det kan vara påfrestande att vara turist en hel dag :)


Båtresan var lugn och avkopplande, fylld av hälsodrinkar, bubbelbad, bastu, massage, god mat med mera. Precis den återhämtning vi behövde, pigga och utvilade anlände vi tillbaka till Stockholm på söndag eftermiddag.

Det här var min första långkryssning (över 24 timmar) och även om jag inte är såld på idén att spenderar allt för lång tid ute på öppet vatten vill jag varmt rekommendera denna kryssningsform. Ut på böljan den blå några timmar för att sedan lägga till i hamn där man som passagerare får möjlighet att upptäcka och se nya/gamla platser. Det kan säkerligen bli en liknande resa även nästa sommar!

Dags att avrunda, någon som testat göra egen saffranspannkaka hemma? Tips eller ett bra recept kanske?

God natt.

2 kommentarer:

Emmelie sa...

Åhhhh saffranspannkaka är ju så gott!
Ska kolla med mamma, tror hon har något bra recept! :)

Elin Åslund sa...

Gärna Em, ses imorgon:)