lördag 5 oktober 2013

Daimglass

Jag har aldrig sett vaniljglass som en favorit, nu däremot när jag testat göra min egen glass har vanilj verkligen klättrat på topplistan. Vaniljglass kan man också i efterhand välja att toppa med dina egna favoriter, det passar alla!

Receptet kommer från bloggen Glassriket.se

Vaniljglass:
1 vaniljstång
4 dl standardmjölk
3 dl vispgrädde
6 äggulor
1,5 dl rörsocker

Fyllning:
Daimkulor eller krossade daimkakor (valfritt)

Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna, lägg frön och stången i en kastrull.
Tillsätt grädde och mjölk och låt koka upp på spisen. Precis innan det ska till att börja koka drar du av kastrullen från plattan.
Vispa ägg och socker fluffigt, tillsätt den varma gräddmjölken under vispning och häll sedan tillbaka allt i kastrullen. Koka upp under kontinuerlig vispning till 84 grader C, vid högre temperatur koagulerar ägget och du får äggröra.
Häll upp i en bunke och låt stå i kylen och mogna över natten.

Dagen efter:
Häll smeten i glassmaskinen och plocka under tiden fram det du vill fylla din glass med.
När glassen är klar vänd ner fyllningen och ställ in i frysen cirka en timme och därefter är din glass färdig!

Det är bra att plocka fram alla ingredienser då vissa av momenten är kvicka

Koka upp vaniljstången med gräddmjölken

Vispa ägg och socker fluffigt (jag använder rörsocker istället för strösocker), glassen blir lite gulare än om du väljer strösocker. Jag tycker 

Tillsätt gräddmjölken under vispning, sedan tillbaka i kastrullen och glassmassan ska nu värmas upp till 84 grader C under vispning.

Glassen är färdig
Jag har inte några bra glasskålar, sufflé formarna fungerar däremot bra.
Lördagen har bara börjat och jag ska passa på att måla klart badrumsdörren och några tavelramar.
Fortsatt trevlig helg!

Inga kommentarer: