måndag 16 september 2013

Saftiga Kardemummamuffins !

I mitten på förra veckan spratt det till i bakfingrarna och jag ville verkligen baka något. Med uppbokade helger i backspegeln och lika så om jag blickar fram är det lätt att inspirationen tryter. Jag stressar mig ogärna igenom ett bakverk, ska jag baka vill jag känna att jag har tid för det också.

Det är måndag kväll och jag ligger inne och lyssnar på regnet som slår mot fönsterrutan, riktigt ruskväder har vi haft här i Sthlm idag. Väl hemma och inne måste jag erkänna att det faktiskt är ganska mysigt ändå :)


Tanken slog mig plötsligt! Kardemummakakan jag tycker så mycket om borde även gå att göra som muffins. Har tankeverksamheten redan satt igång har jag svårt att släppa den, jag måste få testa. Vilka muffins sen, riktigt saftiga muffins med ett täcke av socker och kardemumma.

Kardemummamuffins:
175 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
2 ägg
2,5 dl turkisk yoghurt
1 tsk bikarbonat
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Fyllning:
3/4 dl strösocker
2 tsk mald kardemumma 

Ugn 175 grader.

Fyll en muffinsplåt med formar, receptet ger ungefär 16 stora muffins.
Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje.
Blanda yoghurt och bikarbonat i en annan bunke. (det kommer att börja svälla och bubbla) 
Sikta mjöl, vaniljsocker, bakpulver, salt och vänd ner tillsammans med yoghurten i äggsmeten.
Rör samman socker och kardemumma.
Klicka ut smet i botten på formarna, strö ett lager av socker och kardemumma, klicka ut ytterligare en sked smet så att det fyller 3/4 av formen. Avsluta med ytterligare ett lager av socker och kardemumma.
Grädda muffinsen i mitten av ugnen 10-15 minuter beroende på storleken på formarna. Stickan ska komma ut torr.

Det blev kvar av blandningen med strösocker och kardemumma, när mina muffins var färdiggräddade men fortfarande varma doppade jag toppen i sockerblandningen. MUMS!


Bilden ovan är tagen torsdag morgon förra veckan, det skulle däremot lika gärna kunnat vara någon annan av veckodagarna. Även om temperaturen sjönk till åtta grader en morgon sken fortfarande solen på den blå himlen, var det sista veckan av sommar tro?


Muffinsen går snabbt att baka, fungerar utmärkt en vardagskväll efter jobbet. Smeten är fast och smidig, precis som jag vill att smeten ska vara när jag bakar muffins och cupcakes. Mina muffins fick följa med T till skolan, hans skolkamrater blir alltid lika glad när T dyker upp med godsaker.

Ha en bra vecka nu!

Inga kommentarer: