onsdag 18 september 2013

Grillad smulpaj med blåbär och kokos

Det här är sista grillreceptet från sommaren 2013, enjoy!

För mig hör smulpaj och sommar ihop, att grilla smulpaj däremot var en nyhet för mig. Sommaren 2013 har verkligen fått mig att se med andra ögon på grillen och vad man med enbart en grill kan åstadkomma. Ser redan fram emot nästa säsong! Inspirationen har jag fått från alltommat, GRILLBOKEN från 2011. Det är egentligen en fullstor paj med hallon som gräddas i ugnen och sedan värmas upp på grillen, jag valde däremot att göra portionsformar som jag bakade direkt på grillen. Riktigt lyckat!

Vill du göra en fullstor paj i ugnen tänk på att dubbla receptet nedan då receptet i så fall behöver vara för åtta personer. Tillagas mitt i ugnen cirka 15 minuter och värms upp på grillen cirka 5 minuter.


Grillad smulpaj med blåbär och kokos:
(4 portioner)
250 g färska eller frysta blåbär
2 msk strösocker
0,5 tsk potatismjöl
75 g smör
100 g kokosflingor
0,5 dl vetemjöl

Tillbehör:
vispgrädde/vaniljglass/vaniljsås

Tillverkar egna portionsformar för grillen:
Vik aluminiumfolie dubbelt, använd en skål för att måtta ut botten på formen. Vik upp kanterna längs med skålens sidor och öppna försiktigt folieformen för att plocka ut skålen. Upprepa till du har önskat antal portionsformar. Bra att tänka på! Stor botten på portionsformen = går fortare att få genomgrillad!

Blanda blåbär, strösocker och potatismjöl.
Smält smör i en kastrull och blanda med kokos och vetemjöl.
Fördela ut bärblandningen i botten på formarna och strö över degblandningen.
Grilla pajerna tills bär och deg går samman och 10-15 minuter beroende på hur varm grillen är.
Servera i portionsformarna med önskat tillbehör.


Enkel paj som går bra att förbereda innan. Vill man byta ut blåbär mot jordgubbar eller hallon går det givetvis också bra. Jag rekommenderar däremot färska jordgubbar i så fall då frysta kan göra att pajen blir för vattnig.

Pajen får ingen yta på ovansidan när man gör den på grillen, värmen kommer enbart underifrån. Det kan därför vara bra att göra en tunn paj för att verkligen få den genomgrillad.


Kokosen gör att pajen får en seghet som inte smulpaj annars har. Gillar du kokos är detta verkligen ett recept värt att testa. Jag serverade min paj med en stor klicka lättvispad grädde :)


Dags att tacka för mig och gå till sängs, det är en dag imorgon också!
God natt kära läsare.

Inga kommentarer: