söndag 29 september 2013

Choklad Marschmallow PekanGlass toppad med Chokladmaränger

Jag har fått låna en glassmaskin av en kollega på jobbet och det produceras nu glass här hemma som att jag aldrig hade gjort annat. Det finns massor jag vill testa och här kommer en av de första favoriterna.

Receptet kommer från den otroligt fina bloggen Glassriket, kolla in den!
I vanlig ordning har jag bytt ut några av ingredienserna :)


Chokladglass:
0,5 tsk vaniljpulver
3 dl standardmjölk
3 dl vispgrädde
5 äggulor
125 g mörk choklad

Fyllning (valfritt):
1 dl minimarschmallows
1 dl grovt hackade pekannötter
några maränger till topping

Koka upp grädde, mjölk och vanilj. Precis innan det ska till att börja koka drar du av kastrullen från plattan, hacka chokladen medan det svalnar något.
Vispa ägg och socker fluffigt, tillsätt den varma gräddmjölken under vispning och häll sedan tillbaka allt i kastrullen. Koka upp under kontinuerlig vispning till 84 grader C, vid högre temperatur koagulerar ägget och du får äggröra.
Lägg den hackade chokladen i en värmetålig bunke och häll över den varma glassmeten, vispa tills att chokladen smält helt.
Glassmassan ska nu kylas ner, cirka fyra timmar i kylskåp.

Efter fyra timmar:
Häll smeten i glassmaskinen och plocka under tiden fram det du vill fylla din glass med.
När glassen är klar vänd ner marschmallows, nötter, choklad eller vad du själv önskar och avsluta med marängerna på toppen.
In i frysen cirka en timme och därefter är din glass färdig!


Glassen är fortfarande ganska rinnig när den gått klart i glassmaskinen, utmärk när man vill fylla glassen med godsaker. Fler bilder från tillverkningen kommer i nästa inlägg där det blir LCHF och Daimglass.


Att göra egen glass kräver förberedelse, efter tredje eller fjärde gången däremot kommer man in i tänket och planeringen är inte längre något problem. Till denna glass hade det säkerligen varit gott med choklad/kolasås invirat i glassmeten. Det får jag testa vid nästa tillfälle!


Jag har hittills valt att klä avlånga "sockerkaksformar" med bakplåtspapper och låta glassen frysa i dem. Ännu känner jag inte att jag fått till den där riktigt krämiga glassen, den fryser till rätt rejält och vill man undvika att böja sönder några slevar bör glassen så framme 10-15 minuter innan servering.


Vad har jag nu lärt mig så här långt. Först och främst jag kan säga att hemmagjord glass verkligen är godare än köpeglass, det är stor skillnad! Det krävs planering och du behöver ha plats i frysen. Perfekt att förbereda som dessert till festen och du kan smaksätta den med precis vad du vill!

Jag fortsätter laga glass och återkommer i frågan om det är värt att köpa en glassmaskin eller om man faktiskt klarar sig lika bra ändå.


Inga kommentarer: