onsdag 28 augusti 2013

Kladdkaka x 2

Det finns inte många jag känner som inte gillar kladdkaka, det är ett bakverk som verkligen går hem i stora sällskap. Som till exempel fika på jobbet, i fredags bjöd jag på kladdkaka x 2 och det var som alltid mycket uppskattat. Jag satt hemma vid köksbordet på fredagsmorgonen med min kaffekopp och betraktade godispappret jag sparat efter kladdkakebaket. Jag hade tänkt att göra små söta skyltar som skulle få pryda kladdkakorna, det ser alltid så mycket festligare ut då! Man behöver inte heller berätta för alla vad kakan innehåller, det kan själva läsa på skylten :)

Kladdkakorna stod redo i kylen men då jag på torsdagskvällen efter jobbet mötte upp en gammal vän och tiden rann iväg satt jag nu där vid köksbordet utan minsta lilla vimpel. Tiden var knapp men viljan fanns ändå där. Fram med min stora pyssellåda, grillpinnar och omslagspappret från chokladen. Jag vill inte säga att jag är överdrivet stolt över mina till utseendet mycket hemsnickrade skyltar, men så mycket mer än detta kan man inte begära a mig innan klockan sex på morgonen.


I den ena kakan tryckte jag ner halverade bitar av geisha, mitt mål var att varje bit skulle innehålla minst en bit choklad. Hur mycket man använder är helt upp till en själv. Jag köper alltid lite mer än vad jag behöver, rätt vad det är saknas det några bitar på skärbrädan i köket och jag hinner bara skymta en ryggtavla ut genom köksdörren. Lite svinn får man räkna med :)


Grundrecept för kladdkaka finns här

Kladdkaka med Daimtäcke:
2 dubbeldaim

Baka kladdkakan enligt grundreceptet, innan du stoppar in kakan i ugnen krossa daimkakorna (jag använde matberedaren) och strö över kela kakan. Grädda enligt receptet på 175 grader i cirka 30 minuter.

Kladdkaka med gömmor av Geisha:
1- 2 rullar geisha

Baka kladdkakan enligt grundreceptet, innan du stoppar in kakan i ugnen halvera bitar av geisha och tryck ner i kakan. Grädda enligt receptet på 175 grader i cirka 30 minuter.


Om man har hittat ett recept som man verkligen tycker om, ser i alla fall jag ingen anledning att byta ut det. Likväl som jag håller fast vid mina favoritplagg håller jag fast vid mina favoritrecept. När jag hittar ett recept som verkligen levererar, vinst varje gång när man öppnar ugnsluckan, då håller jag fast vid det. Receptet jag hittat på kladdkaka är just ett sådant recept.


Missförstå mig inte nu, bland de bästa jag vet är att testa nya recept. Det betyder däremot inte alltid att man måste byta ut grundreceptet, det finns andra sätt. Stegen fram till det mest gudomliga bland bakverk bygger oftast inte på bara ett grundrecept, det behövs mer. Där är jag nu, jag vill ha mer och jag vill att det ska smaka ännu bättre!

Inga kommentarer: