onsdag 10 juli 2013

Semester i Hälsingland

Hej hej hallå kära läsare!

Tre veckor går snabbt och min semester är nu över. Jag har haft tre fantastiska veckor, det hade inte kunnat bli bättre! Jag och T tog bilen upp till Hälsingland och började med en avkopplande vecka i sommarstugan. Känsla att kliva ur bilen efter många timmar på motorvägen och då mötas av doften från vattnet och denna vy är oslagbar. Vår sommarstuga, eller min mammas och hennes mans (som för den delen också har byggt den) sommarstuga går inte av för hackor. Behöver jag säga att mammas man är snickare. Ja jag kan faktiskt säga "man" nu för på midsommarafton slog de till och gifte sig, här på bryggan faktiskt.


Klicka på bilden så kanske ni förstår hur fint det verkligen är. Bröllopspresenten från oss barn och barnbarn blev 12 ton sand till stranden, en fullträff!

En hel vecka blev det i Söderhamn denna sommar och vilka härliga dagar. Flertalet silluncher, sena kvällar på altanen, grillning, lek och bus, långpromenad i sommarregn, mjukglass och burgare på gamla Flinken, träffa gamla bekanta på E-center, shopping, m,m.


Irish coffee, hembakt sockerkaka med jordgubbar och grädde i kvällssolen på bryggan, så mycket bättre bli det inte. Min mamma strör alltid lite strösocker på ovansidan av sockerkakan, det har hon alltid gjort :) Lite extra florsocker på jordgubbarna och grädden var inte heller dumt vill jag lova.


Min sötnos till systerson växer så det knakar, sötare för varje dag om ni frågar mig :) Vi hälsade på min mormor som hade en liten vattentunna på knuten och vilken lycka när han hittade den.


Jag och mamma bakade smörgåstårtor till bröllopet, Dante spelade på kastrullerna och vi dansade alla till Gyllene Tiders nya skiva. Semester när den är som bäst. Mamma hade gjort en härlig godisskål till alla barn som skulle komma på bröllopet, MUMS!


Det blev en fin start på midsommarafton med bröllop, efter vigseln skålade vi i bubbel och mumsade chokladdoppade jordgubbar. Jordgubbarna gick åt som smör i solsken, jag doppade alla jordgubbar i mörk choklad och hälften dekorerade jag med vit choklad och resten i kokosflingor.


Till kvällen grillade vi på bryggan och min systers man som är kock fick slita hårt med att få ihop bearnaisesåsen, när alla ätit klart var det inte en droppe sås kvar kan jag meddela. Grymt jobbat K!
Jag gjorde ett försök till en Pavlova med rabarberkompott, jordgubbar och grädde till efterrätt, blev inte alls som jag velat ha den, aningen för mycket fyllning :) Man kan inte alltid lyckas. Det viktigaste var att mamma var nöjd och kvällen efter fick jag ett sms där hon skrev att tårtan fortfarande smakade ljuvligt.


På midsommardagen åker vi enligt tradition ut till Söderhamns skärgård, Skärså närmare bestämt. Där ligger det en riktigt bra fiskerestaurang. Väl värt ett besök om du har vägarna förbi! Länk till hemsidan finns här.


Tiden går fort när man har roligt och det är dags att göra lite nytta här hemma innan sängen kallar. Jag ska upp tidigt till jobbet imorgon. Mer om min semester i nästa inlägg.

Inga kommentarer: