måndag 29 juli 2013

Grillad vattenmelon med rostade kokosflingor och vispad grädde

I lite mer än en vecka har T och jag varit hus och hundvakt, igår flyttade vi tillbaka hem. Borta bra, hemma bäst. Fördelarna med att bo i hus är å andra sidan många! Visst är det är mycket jobb med hus, det ska jag inte sticka under stolen med. Friheten däremot är för mig obeskrivlig, jag är ingen "lägenhetsmänniska" och kommer nog aldrig att bli det heller.

Att kunna grilla hemma tycker jag är lyxigt, bor man i lägenhet blir det alltid ett stort projekt om man vill grilla. Det ska släpas saker in och ut och oftast har man ett litet åbäke till grill också, vilket gör att det tar fler timmat innan maten blir klar. Den röda tråden hela denna veckan har varit grillning, middag och dessert. Här kommer mitt första grillrecept och jag hoppas att fler blir inspirerade att använda grillen i sommar!

Vattenmelon är vanligtvis en läskande frukt, över värmen på grillen utvecklar den istället en härlig sötma. Kombinationen med vispad grädde och rostade kokosflingor var verkligen en fullträff! Jag delade melonen i tjocka halvmånar och därefter på mitten för att det ska vara lättare att grilla.



Du behöver:
Vattenmelon
Kokosflingor
Vispgrädde

Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna tills de blir gyllene, var försiktig så att du inte bränner dem.
Skär melonen í lagom tjockar halvmånar (cirka 2-3 cm), dela dem på mitten.
Grilla vattenmelonen direkt på galler några minuter på varje sida (svårt att säga en tid då det beror på hur varm grillen är). De ska inte bli brända men få lite färg och bli riktigt varma.

Servera melonen med vispad grädde och toppa med kokosflingor. MUMS!

Fyra kilo vattenmelon!

En bit vattenmelon (i denna storlek) är det nog många av gästerna som nöjer sig med. Äter ni en mastigare middag innan,
räkna då med en bit per person.  

Den grillade vattenmelonen är inget jag rekommenderar att spara till dagen efter då den lätt blir saggig. Den rostade kokosen
däremot fungerar utmärkt till frukosten eller mellis enligt utgångsdatumet på förpackningen.


Gillar du denna efterrätt kan jag även rekommendara Pannacotta med Mynta och grillad Vattenmelon, en fräsch pannacotta med söt grillad vattenmelon.

Inga kommentarer: