torsdag 6 juni 2013

Smörkräm till tårta

Det här receptet minns jag inte vart jag hittade från första början (många recept ser däremot liknande ut). Det var över ett år sedan jag testade det och sen dess har det hängt med. Jag väljer många gånger att smaksätta smörkrämen med citron när jag bakar tårta. Vill man smaksätta med annat går det lika bra, byt bara ut citronsaften och citronskalet mot önskad smaksättning!

Receptet är beräknat till att täcka en tårta á 20-25 centimeter i diameter.


Smörkräm:
60 g smör, rumstempererat
125 g florsocker
1 tsk vatten
1 tsk citronsaft
0,5 citron, rivet skal

Vispa smöret fluffigt med elvisp/köksassistent.
Tillsätt vätska, smaksättning och florsocker lite i taget.
Fortsätt vispa tills du har den konsistens på smörkrämen du önskar.
(tillsätt mer/mindre florsocker för att får önskad konsistens)



Ett bra tips för att få en slät yta är att ta ett bakplåtspapper, ta tag i långsidans kanter och dra med lätt tryck bakplåtspappret från botten till toppen längs tårtan. Detta gör att smörkrämen får en slät och fin yta.



Inga kommentarer: