fredag 7 juni 2013

SaffransGlass

Sommarvärmen är här och med den glassäsongen. Över en lunch förra veckan på jobbet pratade vi just om glass, och om att göra egen glass. Då jag inte har någon glassmaskin (vilket det i många recept krävs) hade jag inte försökt mig på glass innan. Jag fick då detta recept av en kollega och kan nu även jag titulera mig glassmakare. Tack Ulrika!

Redan samma helg testade jag två sorters glass, denna saffransglass (helt enligt vad receptet sa, vilket vanligtvis inte är min starka sida när det kommer till recept). Då resultatet blev över förväntan fick jag genast självförtroende nog att testa ytterligare en smaksättning; rabarber och kanel (jag använde mig då av detta recept som grund, men denna gång med sedvanliga utsvävningar) :)

Glassmakeriet är en helt nu värld för mig och just nu vill jag bara lära mig mer!


Ingredienser:
3 dl vispgrädde
3 ägg
1,5 dl florsocker
1 msk strösocker
0,5 g saffran (ett kuvert)
1 tsk hett vatten


Stöt saffranet med strösocker, tillsätt 1 tsk hett vatten och ställ åt sidan.
Vispa grädden (inte för hårt)
Separera gulan från vitan och vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Rör samman äggulorna med siktat florsocker samt saffranet, vispa med elvisp tills blandningen blir porös.
Vänd ner grädden och slutligen äggvitorna.

Lägg glassen i en låda med lock och ställ in i frysen.
Efter 1 timma: vänd om glassen och ställ tillbaka i frysen
Efter 2 timmar: vänd om glassen och ställ tillbaka i frysen
Efter 3 timmar: är glassen färdig att serveras.

Saffran

Uppvispade äggulor med florsocker och saffran samt uppvispad äggvita.

Glassen ska nu in i frysen i tre timmar.

Det kan vara bra att ta fram glassen någon innan servering då det annars kan vara svår att skeda upp (konsistensen är aningen 
hårdare än den glass du köper i affären).

Glassen är serverad!

Inga kommentarer: