onsdag 5 juni 2013

Rhubarb

Äntligen är det säsong för rabarber igen! När jag för två helger sedan besökte min kära vän E fick jag innan jag for hem plocka med mig rabarber från deras tomt. Bor man som jag i lägenhet och inte har möjligheten att odla på samma sätt är det underbart att ha vänner dit man kan få komma och plocka rabarber. Jag är uppväxt med att man plocka sina egna rabarber, blir det inte riktigt samma sak när man måste köpa dem i affären (jag kan inte minnas att jag någonsin gjort det innan jag flyttade till Sthlm). Smaken däremot kanske är densamma, men känslan kan vara lika viktig :)

I sommarstugan uppe i Hälsingland har vi alltid rabarber och varje år till midsommar hjälps vi åt med att plocka, skala och förbereda pajen/pajerna inför kvällen. Det har blivit lite av en tradition :)



Rabarberpaj i alla ära, men det finns så mycket mer man kan göra av rabarber. Förra året kokade jag en underbar rabarberkompott och det har jag även gjort i år. Av den har jag gjort en rabarberglass och testade även att baka rabarberbullar. Recepten kommer upp här på bloggen inom kort.

Jag hittade några spännande recept här som jag också skulle vilja testa. Måtten är något annorlunda dock då recepten är på engelska, vi får se vad jag hittar på med resten av rabarberna som jag nu fryst ner.




Några av mina recept från förra året


Pavlova med Jordgubbar och Rabarberkompott


Rabarberkompott




Inga kommentarer: