fredag 19 april 2013

DinkelVåfflor

Nu är det äntligen dags för receptet på dinkelvåfflor. God både som matvåffla och efterrättsvåffla.

Jag surfade runt lite på webben och hittade lite historia om våfflan. Till exempel på svenska ambassadens hemsida kan man läsa att våfflor i alla tider ätits under våren på grund av att man förr hade begränsad tillgång till ägg och mjölk under vintern. Där står också att våffeldagen tros komma av att Jungfru Marie Bebådelsedag tidigare kallad "vårfrudagen", slarvigt uttalat kan det lätt uppfattas som just "våffeldagen". Ett hörfel med andra ord :)


Recept:
2,5 dl siktat dinkelmjöl
1 1/4 tsk bakpulver
3 dl mjölk
60 g smör
2 ägg

Separera ägget i gula och vita.
Blanda mjöl och bakpulver i en bunke.
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken, vänd ner vätskan i mjölblandningen och rör ner äggulorna i smeten.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd slutligen ner i våffelsmeten.

Låt stå och dra ett tag innan du gräddar dina våfflor i smör.


nordiska museets hemsida läser jag att våfflans historia sträcker sig åtminstone tillbaka till medeltiden. "Våfflor åt man både till vardags och fest. Att baka över glöd gick snabbt. Det var ingredienserna som avgjorde finhetsgraden. De enklare våfflorna bestod av mjöl och vatten. Till fest slog man på stort med grädde, socker, smör och ägg."

"Runt sekelskiftet 1900 blev det modernt att äta våfflor med grädde och sylt till kaffet. Och det var ett måste att efter söndagspromenaden slinka in på något av de många våffelbruken som kantade promenadstråken, inte minst i Stockholm."

Jag tog upp blåbär ur frysen och lät dem tina i en skål, vips så har man fått en supergod
blåbärssylt. Jag tinade även jordgubbar som jag körde med stavmixern tillsammans med lite limeskal, GOTT!


En klick vispad grädde tackar man aldrig nej till ;)


Imorgon bakar jag en ananaspaj med crem fresh och på söndag ska jag testbaka bröd som jag tänkte smaksätta med messmör. Trevlig helg till alla mina fina läsare!

Inga kommentarer: