måndag 15 april 2013

Crème Brulé

Denna underbara efterrätt! Det krispiga locket av socker och där under en len kräm som bara smälter i munnen. När jag och T besökte Frankrike förra året vet jag inte hur många crème brulé jag mumsade i mig. Vi låter nog det vara osagt :)

Enklare efterrätt att förbereda finns nog inte, proffsigt ser det också ut när man bränner av dem precis innan servering. Har man ingen brännare kan man även sätta ugnen på grill och bränna av dem där. Blir inte riktigt samma resultat men det fungerar utan problem.

Är det svårt? NEJ, det är inte svårt. Våga testa!


Du behöver:
(sex portioner)
2 dl grädde
2 dl mjölk
3 msk strösocker
6 äggulor

2-3 msk råsocker (till bränningen)

Ugn 150 grader C

Koka upp grädden och mjölken med hälften av sockret.
Dra av kastrullen från värmen och låt svalna en aning.
Blanda resterande socker med äggulorna. 
Häll de avsvalnade gräddkoket över äggblandningen och rör om.
Sila genom en finmaskig sil och fördela ut i portionsformar.

Fyll en form/plåt med vatten och ställ ner formarna (vattnet ska nå upp till mitten på formen).
Grädda brulén i vattenbad i mitten av ugnen tills de stannar men fortfarande har lite gung i mitten. Var försiktig så att de inte blir överbakade! Räkna med 30-40 minuter om du gräddar sex stycken samtidigt.
Lyft formarna ut vattnet och låt svalna. Ställ sedan i kylen att kallna ordentligt.

Strö ett tunt lager råsocker i varje form och brädd av med gasolbrännare till en knäckig yta.

Koka upp grädde, mjöl och socker, låt svalna.

Blanda äggula och socker.

Blanda gräddmjölken med äggulorna och sila genom finkornig sil.

Portionera ut i formar.
Grädda i vattenbad 30-40 minuter. Smeten ska stanna men fortfarande har lite gung i mitten.

Strö över råsocker och bränn av med brännare, sockret ska smälta
och kristalliseras.

Nu är det bara att njuta!

2 kommentarer:

Erika sa...

Har du något tips på bra brännare?
Ha en fin tisdag!

Elin Åslund sa...

Jag fick en brännare i födelsedagspresent förra året och den fungerar utmärkt. Det står inget märke på den, så jag vet faktiskt inte vad jag har :)

Det jag kanske tror att man bör tänka på är att inte köpa en allt för liten då gasen då tar slut fortare och man måste fylla på den allt mer ofta. Att fylla på gas är enkelt och flaskorna är heller inte särskilt dyra.

Lycka till med ditt sökande!
//Elin