torsdag 25 april 2013

AnanasPaj

Veckan har bara rusat fram och imorgon är det fredag igen, hua mej vad tiden går fort!

Här kommer en paj som är perfekt både efter en mäktig middag liksom till fikapausen på jobbet eller med nära och kära hemma i ditt eget kök. Inte att förglömma hur lämpligt också paj är att ta med sig om man är bortbjuden ! Receptet har jag hittat på matskafferiet.se, ännu en ny blogg att utforska för min del. Jag valde däremot att använda en annan deg (en mördeg) till pajskalet, samma mördeg som jag bakade katalaner på till alla hjärtans dag.

Det blev några bitar av pajen kvar efter helgens bjudning och då jag igår tog med pajen samt lite andra saker jag bara hade några bitar av i frysen till jobbet fick jag mycket gott betyg, för pajen speciellt!

Recept 1 paj (cirka 10 personer):

Mördeg till pajskalet:
150 g smör
3,5 dl vetemjöl (210 gram)
1 msk vatten
3/4 dl maizena majsstärkelse
0,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
1 färsk ananas (cirka 500 gram)
2 dl creme fraiche
3 tsk vaniljsocker
3/4 dl strösocker
ev. 2 msk vit rom (förslagsvis Malibu)
1 ägg

Ugn 175 grader C

Tärna smöret till pajdegen och kör i matberedare tillsammans med övriga ingredienser.
Plasta degen och låt vila i kylskåp cirka en timma.
Kavla eller tryck ut degen i en pajform á 25 cm i diameter.

Skala ananasen (vilket betyder att du skär av det yttre skalet med en kniv samt skär bort stammen i mitten som ofta är hård/torr och inte så aptitlig), tärna i bitar och låt rinna av i durkslag.
Blanda creme fraiche, ägg, strösocker, vaniljsocker och ev. rom i en bunke. Blanda därefter ner den tärnade ananasen och häll över fyllningen i pajskalet (nej pajskalet ska inte förgräddas).
Grädda på 175 grader i cirka 40 minuter, när fyllningen stannat och pajskalet fått fin färg kan du ta ut den. Jag tror nog att min gick nästa 50 minuter.

Toppen är avskuren och ananasen ska skalas. Använd kniven och låt den följa
ananasens form, skär hellre för lite än för mycket. Finliret kan man ta sen.

När allt skal är borta tärna fruktköttet i mindre bitar.

Pajskalet och fyllningen är på plats och det är dags att grädda.

Jag fick lite av pajdegen över efter att jag klätt pajformen och passade
då på att pryda min paj med ett hjärta.
Min färdiggräddade ananaspaj!

Jag serverade en klick grädde till pajen och det är väl ändå aldrig fel!

Å så var det bara smulorna kvar.

2 kommentarer:

Bland bakverk och kastruller sa...

Visst är det bara så gott med ananas paj. Klassigt och fräscht!!

Elin Åslund sa...

Ja, jag hade helt glömt bort denna paj och jag kan fortfarande inte minnas vem som bjöd mig på den? Jag är ett stort "fan" av fräscha efterrätter och just denna hamnar långt upp på listan! :)