måndag 11 mars 2013

Drömtårta

Åååå, min mamma bakade ofta drömtårta när jag och mina systrar var små. Första tuggan av detta bakverk kastade mig tillbaka i tiden till annebergsvägen och vårt rosa hus med vita knutar. Ja, du läste rätt, mitt barndomshem var rosa. Det målades om till gult när jag blev äldre, men jag kommer nog alltid att minnas det som rosa :)

Receptet har jag tagit från boken SÖTT utgiven av ALLT OM MAT. Det finns så många recept i den här boken som jag vill testa. Jag letar gärna nya recept på nätet, men det är alltid lite charmigare när man får läsa receptet ur en bok. Kalla mig gammalmodig, men sån är jag :)

Har du aldrig testat drömtårta så tycker jag absolut att du ska baka en. 
Du behöver:
3 ägg
1,5 dl strösocker + 1 msk strösocker
3/4 del potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
200 g smör, rumsvarmt
1,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
3 äggulor

Ugn 250 grader C

Förbered en långpanna med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver i en annan bunke och sikta därefter blandningen ner i äggsmeten och vänd samman.

Bred ut smeten jämnt i långpannan (inte för tunt lager).
Grädda i mitten av ugnen cirka fem minuter.
Strö ut en matsked strösocker på ett nytt bakplåtspapper och vänd upp (flippa över) den nybakta kakan med den gräddade ytan på det nya bakplåtspappret.
Låt svalna något och dra sedan bort pappret som bottnen gräddats på.
Låt svalna helt och förbered fyllningen.

Vispa smör och vaniljsocker med en elvisp.
Tillsätt florsocker och vispa tills du har en jämn massa.
Tillsätt en äggula i taget under vispning.

Dags att bygga tårta!
Se till att bottnen har kallnat.
Bred ut fyllningen i ett jämn lager över hela bottnen (den ligger fortfarande vänd upp och ner mot bakplåtspappret med strösocker).
Rulla tårtan på längden med ett fast handslag och med hjälpa av bakplåtspappret.
När du har fått en rulla, rulla in den i bakplåtspappret igen och låt den vila i kylen för att fyllningen ska sätta sig.

Förvarar den i kyl/sval fram tills servering.

Pappra plåten och bred ut smeten så jämnt som möjligt.

Botten är färdiggräddat. Sockra ett bakplåtspapper och flippa över, alt. sockra på botten, lägg på ett bakplåtspapper och en plåt, därefter flippar du över. Som du säker förstår är risken ganska stor att det kommer socker i halva köket :)

Vispa ihop smörkrämen

Dra av pappret från bottnen.

Bred på smörkrämen i ett jämnt lager.

Jag har ingen stor spatel så jag fick använda min lilla, lite mer pill men med mitt
tålamod fungerar det utan problem.

Rulla ihop tårtan på längden med fast handslag. Med andra ord rulla tårtan hårt.

För att bara mitt första försök tycker jag att det gick väldigt bra. En jämn och fin rulle som nu ska vila i kylen så att smörkrämen får stelna och tårtan går lätt att skära upp.

Detta är en tårta och jag tycker att det smakar som bäst när man får äta den
på ett fat med en sked. Som man gör med tårta. Men det går givetvis även att
avnjuta den för han om man föredrar det! 

Skiva upp den och frys in i bitar, det smakar ljuvligt när kakan fått tina lätt och smörkrämen fortfarande
är aningen kall. Det kan jag verkligen rekommendera!

1 kommentar:

Pedda P sa...

Nostalgi :)