söndag 17 mars 2013

Cappuccinomuffins i kopp

Det här receptet har jag gjort förr, men när Tea som driver bloggen Söta Saker valde att ha muffins som månadens tema kunde jag inte låta bli att göra denna favorit igen. Jag bestämde mig för att göra den i kopp denna gång! Då jag inte hade några stora koppar som tål 200 grader i ugnen fick jag ta mina små espressokoppar. Fungerade utmärkt och gräddningstiden landade på 15 minuter.

Är du nyfiken på mitt första försök med denna muffins kan du kolla in mitt tidigare inlägg här. Där hittar du även ett recept på en espressotopping, väl värd att testa!

Jag strödde över lite snabbkaffe innan jag gräddade dem, söta små bruna
fläckar blev resultatet :)
Du behöver:
4,5 dl vetemjöl
1 3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel, mald
0,5 tsk salt
2,5 dl mjölk
2 msk snabbkaffe, pulver
100 g smör, smält
1 ägg

Ugn 200 grader C

Sikta mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt i en bunke.
Blanda mjölk och kaffepulver i en annan bunke, kaffet ska lösas upp helt.
Tillsätt det smälta smöret och ägg i kaffeblandningen under omrörning.
Vänd i mjölblandningen och fördela sedan upp i muffinsformar alternativt kaffe-eller cappuccinokoppar.
Grädda 15-20 minuter (beroende på storlek).

Snabbkaffe

Blanda samman kaffe och mjölk

Det går lika bra att använda muffinsformar, fyll dem cirka 2/3.

Jag ställe mina espressokoppar i en form för att de skulle stå stadigt.

Känn med en sticka innan du tar ut dina muffins, stickan ska komma ut torr.


Smaken är ljuvligt när de är nygräddade, men minst lika gott om inte godare blir det om du bakar dem på förmiddagen och sedan serverar som efterrätt till middag. Då kan jag även rekommendera storleken av en espressokopp, mer brukar man inte få i sig efter en middag.

Varför inte toppa dem med en klick av din favorittopping eller kanske bara en klick grädde.
Lycka till!

Detta får bli kvällens höjdpunkt tillsammans med veckans avsnitt av mästerkock,
jag lyckas nämligen alltid missa programmet när det går på tv. Som tur är finns det
numera "play" kanaler för allt. Suveränt tycker jag!

Fortsatt trevlig söndag!

Inga kommentarer: