fredag 1 februari 2013

Koka egen kolasås

Första dagen på februari månad, det är mycket som stundar innan månadens 28 dagar är över. Fettisdagen, alla hjärtans dag och slutligen min egen födelsedag :)

Jag vet att sist då jag kokade "egen" kolasås sa att, det var jätte lätt och jätte gott.
Nu får jag bita mig i tungan och erkänna att det är om inte lättare och så mycket godare att koka helt egen kolasås.
Använd sen din egen gjorda kolasås i smeten till dina muffins, i frosting, i macarons, topping på en tårta eller vad annat skoj ni kan komma på. Med andra ord, låt fantasin flöda!


Kolasås:
2,5 dl vispgrädde
2 dl strösocker
30 g smör

Värm grädden i en liten kastrull.
Häll sockret i en annan kastrull (gärna en kastrull med höga kanter) och värm på medelstark värme. Rör inte om!
När sockret börjar smälta i kanterna och bli brunt rör du försiktigt in mot mitten tills allt socker har smält.
Låt stå kvar på plattans tills sockret fått en gyllene färg, men var försiktig så att det inte blir bränt!

Tillsätt grädden sakta och se upp, det bubblar till ordentligt!
Rör försiktigt, tillsätt smöret och rör tills det är en jämn sås.
Låt svalna några minuter och häll över såsen i en ren burk.
Förvara kolasåsen i en försluten burk i kylskåpet.


Sockret börjar smälta i kastrullen.

Kolasåsen är färdig och har svalnat något, dags att hälla över i bytta.

Om du får klumpar i sockret som inte smälter (kan ske när man tillför grädden),
sila då bort dem med en finmaskig sil.

Inga kommentarer: