söndag 17 februari 2013

Honungsknäcke

Förra veckan startade jag en ny surdeg, denna gången på råg. Min första surdeg var vete och den valde jag i somras när det var dag för semester att baka upp. Jag kände mig klar med surdeg efter en längre tid med surdegsbak. Nu hittade jag ett recept på knäckebröd med surdeg och bestämde mig att det nog var dags för lite mer surdegsbröd här hemma.

Det här receptet var enkelt att förbereda och surdegen ger en riktigt god smak. Det var någon kladdigt att baka ut och mina kakor blev aningen tjockare än vad jag hade önskat. Alltid svårt när man bakar ett recept för första gången.

För någon månad sedan valde jag att köpa mig en digital köksvåg, OJ vad jag använder den. Ett riktigt bra köp! Speciellt bra är det när man hittar recept i tidningen BAKA, där anger det alltid alla ingredienser i gram. Det här receptet på honungsknäcke kommer från BAKA.


Honungsknäcke:
1 dl mjölk
200 g rågsurdeg
210 g grahamsmjöl
50 g honung
1 tsk salt

Ugn 250 grader C

Blanda alla ingredienserna till en deg och låt vila i cirka 20 minuter.
Kavla ut degen tunt, använd lite mjöl om det krävs.
Sporra ur bitar i önskad form eller gör stora brödkakor som du sedan kan bryta.
Grädda kakorna cirka 5-7 minuter, brödet får fort färg på grund av honungen så håll noga koll.

Om brödet blir segt:
Eftergrädda brödet på 100 grader i cirka 10 minuter. Stäng av ugnen och låg brödet vara kvar i ugnen tills att den är kall.


Kavla ut degen riktigt tunt, min blev som sagt något tjock. Jag valde att kavla direkt på bakplåtspappret.

Jag testgräddade en liten bit för att se hur brödet skulle gräddas.

I den ena kakan valde jag att sporra ut färdiga bitar medans jag på den andra plåten gjorde en stor brödkaka som jag bröt i mindre bitar efter att jag eftergräddat mitt knäckebröd. 

Söndagsfrukost!

Inga kommentarer: