lördag 2 februari 2013

Franska maränger

Till min systersons födelsedagskalas gjorde jag maränger i vitt och babyblå, det är så fint att ställa fram på dessertbordet i en vacker glasburk. Burken från bilden nedan är från Åhléns, jag köpte min förra julen med de säljs fortfarande och finns i två storlekar.

Att baka maränger är inte svårt, men det tråkiga är om de spricker i ugnen. Hälften av mina maränger blev släta och fina, den andra hälften sprack i ugnen. Jag läste i efterhand ett tips om att man inte ska spritsa ut marängerna förrän precis innan de ska in i ugnen. Någon som har testat detta?

Jag visste inte att syrran villa ha färgtema i blå och orange, då hade jag gjort blå och
oranga maränger. Det hade nog blivit riktigt snyggt!
Franska maränger:
5 äggvitor, stora ägg
3,5 dl strösocker
1-2 tsk vaniljsocker
Pastafärg (valfritt)

Ugn 130 grader C

Starta ett vattenbad.
Ta fram en värmetålig bunke och vispa med elvisp äggvitan och vaniljsockret på hög hastighet tills det blir fluffigt, inte över vattenbadet ännu.
Ställ skålen över vattenbadet och fortsätt vispa med elvisp, ha i lite socker i taget och vispa till du har en fast och fin marängsmet.

Ta av bunken från vattenbadet och fortsätt vispa tills att marängen har svalnat helt. Räkna med att det kommer att ta 10 minuter så om möjligheten till köksassistent finns, använd då denna :)
När marängen är klar färgar du den i önskad nyans, dela i olika bunkar om du vill ha fler färger på marängerna.

På papprad plåt spritsar du ut marängerna och gräddar dem 30 - 40 minuter, beroende på marängens storlek. Marängerna ska vara aningen sega i mitten, då är de som godast!

Vispa tills marängsmeten svalnat helt.

Marängen är klar och det är nu dags att dela den i två bunkar för att färga hälften av smeten babyblå.

Marängerna är spritsade och redo att gå in i ugnen.

Jag gräddade två plåtar i taget och spritsade under tiden ut de sista marängerna, fyra plåtar blev det.

Marängerna är färdiggräddade och de ska nu bara svalna helt innan de åker ner i en vacker glasburk.

Inga kommentarer: