söndag 6 januari 2013

Rågknäcke med Honung och Fänkål

Vi firade jul hemma hos mina fvärföräldrar och jag bakade eget knäckebröd och tog med mig till julbordet. Det var startskottet på något nytt och spännande, konsten att baka eget knäckebröd. Jag är fortfarande i uppstartsfasen och det ska bli en spännande resa. Två recept har jag än så länge satt tänderna i och det var två väldigt olika knäckebröd.
Jag inleder med bröd nummer två, ett sprött bröd med mycket smak. Receptet har jag hämtat från Allt om mat.se 
I receptet står inget om att brödet behöver jäsa innan utbak, jag lät däremot degen vila cirka 30 minuter vid båda tillfällen jag testbakat receptet. Fungerade klockrent!

Det ser nästan ut som att jag har kavlat in dinkelflingor i brödet, var nog lite tankspridd :)
10-12 brödkakor:
50 g jäst
2 dl vatten
1 dl matolja/rapsolja
1 msk fänkål, hel
1 msk anis, hel
1 msk dillfrö, hel
2 msk honung, flytande
2 tsk salt
3 dl rågmjöl, grovt (165 g)
3 dl rågsikt, (165 g)
1 dl vetemjöl

Ugn 255 grader C
(Låt en plåt vara inne i ugnen, du kommer att grädda brödet på denna plåt)

Smula jästen i bunken.
Värm, vatten, olja, fänkål, anis och dillfrö i en kastrull till 37 grader C.
Häll vätskan över jästen och rör tills jästen har löst sig helt.
Tillsätt honung, salt och mjöl och arbeta degen tills den släpper kanterna på degbunken (den blir glansig, men får inte vara allt för kladdig då du ska kavla den).

Dela degen i 10-12 bitar och kavla först ut den på bakbord, använd endast mjöl om du behöver.
Flytta sedan över brödet till ett bakplåtspapper och kavla mer med vanlig kavel om så krävs för att få den tunn.
Dra sedan några gånger över brödet med en kruskavel. (jag som ville ha riktigt runda brödkakor valde att använda en mall och skära ut runda kakor med, det är däremot ingen måste. Men det blir väldigt fint. För att göra ett hål i mitten använde jag mig av ett shotsglas, man tager vad man haver:)

Ta ut den varma plåten ur ugnen och förflytta över bakplåtspappret med brödkakan. Grädda cirka 5 minuter, håll koll så att kanterna inte får allt för mycket färg.

TIPS! Vill man ha extra spröda kakor man kan eftergrädda kakorna på 100 grader C 5 minuter. 
Stäng av ugnen och låt kakorna vila över natten i ugnen.

Dags för utbak.

Kavla ut på bakbord.

Förflytta kakan till bakplåtspapper och kavla degen tunt.

Kavla några gånger med kruskavel.
Mät ut en cirkel med valfri mall och använd en pizzaskärare för att på
smidigast sätt skära ut brödkakan.

Använd ett mindre mått för att ta ut en rund ring i mitten på kakan.

Låt de färdiga brödkakorna vila på galler medan de svalnar.

Inga kommentarer: