onsdag 9 januari 2013

Knaprigt DinkelKnäcke

Ett riktigt krispigt knäckebröd, perfekt till smakrika pålägg.

Jag hittade receptet i en tidning när jag satt hos frissan, då min mobil förtillfälligt var ur funktion fick jag ta fram penna och papper för att skriva av receptet, därav att jag inte minns vilken tidning jag tagit receptet från.

Jag har testbakat även detta recept två gånger och kommit fram till följande:
  • Brödet reser sig gärna i ugnen (det blir bubblor), därför viktigt att man kavlar det tunt.
  • Det går lika bra att göra stora som små bröd av detta, tex runda kakor som i det här receptet.
  • Kavla in dinkelflingorna i brödet innan du penslar brödet med äggvita och vatten, annars ramlar alla flingor av brödet när det ligger i brödkorgen.

Den här bilden är från första omgången av brödbaket, det var innan jag insåg att det blir bättre
om man kavlar in dinkelflingorna i degen. Kan tänkas att det är snyggare på bild om man strör
över dem dinkelflingorna, men det är inte särskild praktiskt.
Knaprigt DinkelKnäcke:
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk honung
1,5 - 2 tsk salt
4 dl dinkelflingor
5 dl dinkelmjöl fullkorn
4-5 dl siktat dinkelmjöl

Pensling och garnering:
1 äggvita
2 msk vatten
dinkelflingor

Ugn 250 gradre C
(ställ in en plåt i ugnen, den ska du grädda brödet på senare)

Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet fingervarmt och häll lite vatten över jästen, se till att jästen löser upp sig helt.
Tillsätt resten av vattnet, honung och salt och dinkelflingor, blanda.
Tillsätt fullkornsdinkel och lite av de siktade dinkelmjölet lite i taget, arbete degen i köksassistenten, den ska bli smidig, blank och aningen kladdig. Knåda i det sista mjölet för hand så känner du lättare när du har tillsatt tillräckligt med mjöl. (Jag anser inte att det behövs lika mycket mjöl som receptet angav, jag har endast använt 3-3,5 dl av det siktade dinkelmjölet)

Täck degen med bakduk och låt vila cirka 30 minuter.

Knåda samman degen lätt och tillsätt eventuellt med dinkelmjöl om degen är för kladdig.
Dela i fem stor bitar, kavla till funna rektangulära plattor, 30 x 40 centimeter.
Rulla upp degen på en kavel och rulla ut på bakplåtspapper.
Strö över dinkelflingor och kavla över ett par gånger med kruskavel.
Dela plattorna till bitar 6 x 20 centimeter stora.

Vispa upp äggvita och vatten och pensla kakorna.
Dra över bakplåtspappret till den varma plåten och grädda cirka 7 minuter i ugnen.
Låt svalna på brödgaller.

TIPS! Eftergrädda brödet några minuter i ugnen på 100 grader C, stäng sedan av ugnen och låt brödet vila i ugnen. Brödet blir extra krispigt om du gör det.


Väg degen om du är osäker med ögonmåttet.

Det krävs två olika kavlar för att tillverka brödet, här har ni de två jag använde mig av.

Det finns så många fina plåtburkar när det gäller förvaring av torrvaror, men det
finns ju inget som säger att man inte kan byta innehåll emellanåt :)


Pensla brödet med äggvita och vatten.

Stora, små, runda, ovala, alla former fungerar att baka av detta knäckebröd.

Den här bilden är på både dinkelbrödet och  rågknäcket, det blev en stor brödleverans till 
svärmor dagen efter,väldigt uppskattat. Lyxigt med hembakt knäckebröd!

Inga kommentarer: