lördag 1 december 2012

PepparkaksBiscotti (Vit Choklad & Tranbär)

Massor av snö har det kommit de senaste dagarna, vitt vitt vitt är det utanför fönstret. Man får verkligen julkänslor när det kommer såhär mycket snö. Inspirationen till det här receptet har jag fått ifrån heavenlycupcake, men jag har ändrat mängden av ingredienser rätt rejält. De blev verkligen lyckade!

Jag hade lite dåligt med vit choklad hemma den kvällen jag bakade, så jag kompenserade upp det med att ringla vit choklad på toppen dagen efter. Det blev väldigt fint, däremot tycker jag att den vita chokladen smälter (när man ta på den) lättare än mörk och det blir svår att förvara dessa i en glasburk som jag hade tänkt från första början. Det får helt enkelt bli en glaskupa istället.


Pepparkaksbiscotti:
5-6 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
0,5 - 1 msk kanel, mald
0,5 msk ingefära, mald
0,5 tsk kryddnejlika, mald
200 g vit choklad, grovt hackad + 50 g till garnering
1 dl torkade tranbär
ägg till pensling

Ugn 180 grader C.

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda 5 dl av mjölet tillsamman med bakpulver, salt, kanel, ingefära, kryddnejlika i en bunke och rör med en gaffel.
Vänd ner den vita chokladen och tranbär i äggsmeten, sikta sedan i mjölblandningen och vänd upp på bakbord. Knåda till en deg och tillför mer mjöl om så behövs.

Gör två långa längder på en papprad plåt, pensla med uppvispad äggvita och grädda i ca 20 minuter.
Skär sedan upp längderna i snittar och torka i ugnen 30 - 40 minuter på 100 grader. Stäng sedan av ugnen och låt snittarna vila i ugnen över natten.

Smält den vita chokladen över vattenbad och ringla sedan över snittarna, låt stelna cirka 5 minuter i kylen.

Förvara biscottin i en lufttät burk.

Längderna penslade med äggvita, dags att grädda.


Färdiga snittar.

Slutresultatet och det snöiga landskapet utanför balkongräcket.

Första advent och det får bli en kopp glögg och en pepparkaksbiscotti. Mums!

Inga kommentarer: