söndag 16 december 2012

Pepparkakor

Det är tredje advent idag, bara en vecka och en dag kvar till julafton! Jag nämnde i novemberinlägget "hembakta pepparkakor eller inte" att jag beställt nya formar till årets pepparkaks bak. De anlände bara två dagar efter att jag la in min beställning, suveränt!

Jag gjorde min pepparkaksdeg i början på veckan och i helgen har jag bakat pepparkakor i flera omgångar, i början är alla med och bakar. I slutet däremot brukar jag få stå där själv och ta hand om den sista degen. Men vad gör väl det, julmusiken flödar i radion och det doftar nybakta pepparkakor.

Receptet hittade jag i tidningen BAKA.

Kolla in min vackra pepparkaksburk, nyinköpt för i år.
Recept:
Ca 100 st pepparkakor)
200 g smör
210 g mörk sirap (1,5 dl)
300 g strösocker (3 dl)
150 g vispgrädde (1,5 dl)
6 g ingefära, malen (1 msk)
6 g kanel, malen (1 msk)
5 g kryddnejlika, malen (0,5 msk)
5 g kardemumma, malen (0,5 msk)
15 g bikarbonat (1 msk)
660 g vetemjöl (ca 11 dl)

Dag 1:
I en kastrull lägg smör, sirap och socker, låt smälta. Häll blandningen i en köksassistent , tillsätt grädde och kryddor och blanda om. Blanda bikarbonat med 5 dl av vetemjölet och rör ner det i smeten. Arbeta samman degen i köksassistenten (eller för hand) genom att tillför resten av mjölet. OBS! använd inte mer mjöl än vad degen kräver, den ska fortfarande vara ganska lös.
Plasta och låt degen vila i kylen ett dygn.

Dag 2:
Ugn 200 grader C

Ta fram degen ca en timma innan.
Kavla ut en liten bit av degen i taget på lätt mjölat bakbord och stansa ut kakorna.
Placera kakorna på papprad plåt och grädda cirka 8 minuter i mitten av ugnen.

Tips, vänd sirapsflaskan upp och ner. Måtta sedan utifrån måtten längs flaskans
kant så slipper du kladda med decilitermått.

De härliga julkryddorna.
Den färdiga pepparkaksdegen redo att spendera en natt i kylen.

Fram med alla pepparkaksformar

Stansa ut dina figurer och lägga dem på papprad plåt.

Grädda kakorna och förvara i lufttät burk.

Om man vill baka riktigt tunna pepparkakor kan det vara svår att lyfta dem efter att de är utstansade, ett tips är då att kavla ut degen mellan två bakplåtspapper. Dra därefter bort det översta lagret av bakplåtspapper, stansa ut figurerna och ta bort den överflödiga degen. Grädda figurerna på bakplåtspappret de redan ligger på. Tänk också på att korta ner gräddningstiden om du gör dem tunnare.

Tänk också på att inte lägga dem för tätt, de växer då ihop i ugnen.


Nu har vi pepparkakor så det räcker ända fram till påsk, får se till att hitta på lite roliga bakverk med pepparkaka framöver. 
Först ut blir nog cake pops!

Inga kommentarer: