lördag 24 november 2012

Small Brownie Bites

Danielle driver bloggen HeavenlyCupcaks och jag har bakat många av hennes recept. Denna veckan var jag ute efter ett recept på brownies och hittade detta recept (gjort en liten justering gällande sockret bara). Receptet gav däremot mer smet än vad min form höll och jag valde då att baka några minimuffins av smeten som blev över. Tänk att någonting som inte alls var planerat kan blir så himla bra. De här kommer jag med all säkerhet att baka vid fler tillfällen.

Jag är lite osäker på gräddningstiden då detta bara var ett "extra moment" till mina brownies. Det roliga i efterhand var att muffinsen blev så mycket bättre än min plåt med brownies. Haha!


Small Brownie Bites:
100 g smör
200 g mörk choklad
2 dl strösocker
1,5 dl mörkt muscovadosocker
4 ägg
1 3/4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

Ugn 175 grader C

Smält choklad och smör över vattenbad, ställ åt sidan och rör ner allt socker.
När chokladsmeten svalnat rör du i ett ägg i taget, ordentligt mellan varje ägg.
Blanda mjöl, salt och vaniljsocker i en annan bunke och sikta ner i smeten, vänd om väl.

placera ut "mini" muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem 2/3 och grädda sedan 10-15 minuter, känn med en sticka innan du tar ut dem. Stickan ska vara kladdig men du ska känna motstånd när du sticker ner den.


Alltid lika klurigt att välja vilka pappersformar man ska använda :)
Jag fick ut 13 stycken minimuffins men då använde jag min endast av en liten del av smeten.
Jag beräknar att det med all säkerhet bör bli 45-50 minimuffins om man använder hela satsen.
Jag bakade dessa i måndagskväll och har förvarat dem i kylen i en plåtburk, de var fortfarande utsökta till kaffet igår kväll (fredag). Jag hade tänkt att dekorera dem med något gott på toppen men denna vecka har varit fylld med så mycket annat att jag inte har haft tid. Jag kan tänka min att en liten klick chokladfrosting/fudge och en hyvlad bit kokos skulle blir sätta pricken över i:et.

Jag kör tvättstugan denna morgon så jag lär bege mig. Testa detta recept, du kommer inte att bli besviken!

2 kommentarer:

Wicked sweet kitchen sa...

Vad goda dom ser ut, jag älskar brownies! Och en fin blogg! :)

Elin Åslund sa...

Jag kan varmt rekommendera det här receptet! Tack för dina fina ord om bloggen, jag ska kika in in din blogg och se om jag kan hitta mig lite ny bakinspiration. Trevlig kväll!