söndag 28 oktober 2012

Pajdeg (matpaj/LCHF)

Jag tycker om paj, och det är väldigt lämpligt att ha i matlådan med sig till jobbet. Jag är en riktigt "matlådeperson", jag kan utan problem på mina två händer räkna antalet gånger jag äter lunch ute varje år. Middag är däremot en helt annan sak, det händer säkerligen någon gång varje vecka att jag väljer att äta ute.

Det som ibland kan vara lite trist med paj dock är ett tråkigt pajskal, det finns många recept på pajdeg som blir torra och tråkiga. Detta recept jag har hittat på 56kilo.se och degen är inte bara superlätt att göra, den innehåller inget vetemjöl och får en lätt krispig yta. Jag har än så länge bara använt pajdegen till matpaj, men jag kan tänka mig att det även kan fungerar vid dessert.

Det här blev ett inlägg men många bilder, en steg för steg beskrivning i bilder.

Pajdeg:
( Ett pajskal)
3 dl sötmandel
0,5 dl skalade sesamfrön
40 g smör
1 msk fiberhusk/kruskakli
1 tsk salt
1 ägg

Mixa mandlarna i en matberedere tillsammans med sesamfrö, salt och fiberhusk (det ska bli som ett lite grövre mjöl).
Tillsätt ägg och smör och kör i matberedaren tills du har en färdig deg.
Låt degen vila i kylen 30 minuter.

Värm ugnen till 175 grader C.
Tryck ut degen i pajformen och nagga skalet.
Förgrädda skalet cirka 10 minuter, låt svalna någon innan du fyller skalet med pajens innehåll.


3 dl sötmandel

0,5 dl skalade sesamfrön

Mixa i matberedaren

"Mjölblandningen" är nu färdig

Tillsätt smör och ägg

Mixa till en deg

Slutresultatet!
Jag kan även nämna att jag på bilden ovan glömde att nagga skalet innan jag satte in den i ugnen, och resultatet blev minst lika bra.

Inga kommentarer: