söndag 21 oktober 2012

Mammas Hembakta Frallor (kalljästa)

Som nämnt tidigare bakade min mamma mycket bröd när jag var liten. Detta bröd är ett som jag alltid kommer att minnas, jag och mina systrar åt oftast frallorna med smör, ost och marmelad. Då de är doppade i mjöl innan sista jäsningen blir man lätt mjölig om händerna när man äter dem, härliga minnen :)

Jag har under den senaste tiden upptäckt kalljäsning och verkligen uppskattat slutresultatet. I fredags kväll när regnat stod som spön i backen (som det för övrigt gjort hela helgen) satte jag degen enligt mammas recept, jag valde däremot att kalljäsa den över natten.

......spännande.

Mammas frallor:
(ca 20 stycken)
25 g jäst
7 dl mjölk, kylskåpskall
3 dl vatten
75 g smör, rumstempererat
1,5 tsk salt
2 msk strösocker
18-20 dl vetemjöl (kan behövas mer)

Extra mjöl för utbak samt att vända frallorna i

Kvällen innan:
Smula jästen i en bunke, tillsätt lite av mjölken och lös upp jästen.
Tillsätt all vätska, socker, salt och rör samman.
Tärna smöret i bitar (inte för stora)
Tillsätt lite mjöl samt smör i taget under knådning (jag gör detta i en köksassistent), när du ser att degen går ihop och får en fin glans tar du upp den och lägger i en STOR bunke och pudrar lätt med lite mjöl innan du plastar den. Låt jäsa i kyl 8-12 timmar.

Morgonen efter:
Värm ugnen till 225 grader C.
Ta upp degen på lätt mjölat underlag och dela i fyra delar, varje del delar du därefter i fem (jag vägde mina bitar och ca 100g blev varje fralla). Forma frallorna som du själv vill ha dem. Jag valde att trilla mina till runda bollar, min mamma gjorde dem alltid ovala.
Vänd dem lätt i mjöl och lägg på papprad plåt, inte allt för tätt då det då kommer att bakas ihop.
Låt vila ca 20-30 minuter på plåten innan du gräddar dem.
Grädda i 10-12 minuter (innertemperaturen ska vara mellan 92-95 grader C)
Låt gärna frallorna svalna på brödgaller.

Jag har en förkärlek för handskriva recept


Jag valde att knåda i det sista mjölet för hand (en mycket kladdig historia) och vände då upp degen på lätt mjölat underlag. Jag hade tillsatt 14 deciliter vetemjöl under cirka 15 minuters knådning i köksassistenten, degen var däremot mer som en soppa när jag vände upp den. Det tog cirka 30 minuter av knådning och mer mjöl än vad jag hade trott för att få ihop smeten till en deg (det kändes i armar och axlar dagen efter som ni säkert kan förstå, inte ofta man knådar så länge när man har en köksassistent).

Denna bild är tagen 1,5 timmar efter att jag satte in degen i kylen. Något nervös över hur detta skulle sluta gick jag och la mig.

_____________________________________________________________________________
På lördagen när jag vaknade började jag med att kolla degen i kylen. Den hade klättrar över kanten på bunken lite mer än på bilden ovan, min bunke håller fyra liter.

Degen efter en natt i kylen.

Frallorna är trillade och har jäst på plåten cirka 20 minuter, dags att sätta in dem i ugnen.

Då jag valde att mixtra lite med originalreceptet (kalljäsa) var jag osäker på hur lång tid frallorna skulle ta att grädda, vet man då vilken innertemperatur brödet ska ha behöver man aldrig chansa. Skaffa en digital termometer om du inte redan har, för finns det något värre än att lägga tid på att baka gott bröd och sedan upptäcka när du skär i brödet att det inte är färdiggräddat.

Det blev frukost i soffan men nybakta frallor, kaffe och kockarnas kamp.

3 kommentarer:

Sandra sa...

Ååå så gott det lät med nybakta frallor i soffan... nu blev jag avis.. men vi har ju våra brunchmorgnar och det är inte dumt det heller :).

Anonym sa...

Tack för receptet de var fantastiskt goda och alla som jag bjuder uppskattar dem :)

Elin Åslund sa...

Å vad roligt att höra!