torsdag 11 oktober 2012

Key Lime Pie

Jag vet inte varför, men just key lime pie är något som jag ALLTID väljer om det finns som alternativ till efterrätt. Jag tror det är kombinationen av krämighet och den friska syran från limen som gör att jag bara inte kan få nog.

Vi hade min syster och hennes man på middag och jag bakade dessa på förmiddagen. Mina formar är däremot alldeles för stora, jag tror vi åt efterrätt hela kvällen innan det tog slut :) Men var gör det när det är sååååå gott! Receptet säger fyra pajer, men då jag hade stora portionsformar och fick ut fyra så borde egentligen receptet räcka till 6 portionsformar om man har en mindre modell.

Receptet är också perfekt att förbereda några dagar innan, förvara dem i kylen täckta med plastfolie och innan servering dekorerar du dem med grädde och lime. Jag har inte testat att göra en stor key lime pie, men enligt receptet så kan man även göra det men grädda då den på något lägre temperatur i ugnen.

Receptet kommer från Leilas bok one more slice.

Jag har fastnat lite för att göra bilder i instagram, nu när jag har min kamera tillbaka får jag vänja om igen

4 (ganska stora) pajer:
200 g digestivekex
100 g smör
1 burk (400 g) kondenserad mjölk
4 äggulor
5 limefrukter

Garnering:
Vispad grädde
Några skivor limefrukt

Ugn 175 grader C

Krossa kexen i en matberedare, tillsätt smält smör. Tryck sedan ut i portionsformar.
Förgrädda pajskalen i ca 10 minuter på 175 grader, låt svalna helt.
Blanda äggula, kondenserad mjölk, rivet limeskal och saft i en bunke. Låt sedan smeten stå och dra 40 - 60 minuter (detta så att smaken från limen sätter sig i smeten).
Sila smeten genom en finmaskig sil och kasta limeskalet.
Fyll pajskalen och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.
Låt svalna helt och servera sedan med vispad grädde och en skiva lime som garnityr.

Väg upp 200 g digestivekex
Kondenserad mjölk och lime och även en glimt av mitt nya porslin (IKEA)
Massor av limefrukt går det åt!
De förgräddade bottnarna, i de alldeles för stora formarna :)
Bara att njuta!
Detta skulle kunna vara månadens sötsak VARJE MÅNAD för min del, men blev inspirerad av Tea som denna månad har tema fredag. Kolla in hennes blogg!

Inga kommentarer: