söndag 19 augusti 2012

Browniemuffins

Jag testade några olika recept på browniemuffins och fastnade för detta. 
Över 100 muffins har jag bakat och varje omgång ger ca 12 muffins (om du vill ha fullstora).

Som ni ser på bilden går mina muffins inte hela vägen upp till kanten på formen, jag valda att använda något mindre smet i formen än vad receptet anger. Detta då jag behövde lite utrymme i varje form för andra godsaker, muffinsen var nämligen en del av min systers bröllopstårta. Ett inlägg om hur jag gjorde bröllopstårtan kommer under nästa vecka.

Många muffins blev det!
Recept:
120 g mörk choklad 70%
120 g smör
3 ägg
1 dl ljust muscovadosocker
2 dl strösocker
1 2/3 dl vetemjöl
En nypa salt

Ugn 180 grader C

Smält chokladen och smöret försiktigt i en kastrull.
Vispa samman med sockret och därefter äggen, ett i taget.
Sikta i mjölet och vänd samman till en jämn smet.

Fyll formarna 2/3 och grädda i ca 20 minuter.

Smält choklad och smör i en kastrull

Tillsätt tre ägg, vispa ordentligt mellan varje

Sikta i mjölet och vänd samman till en jämn smet

Låt svalna helt om du vill frosta dem. Recept på frosting finns här

Inga kommentarer: