tisdag 14 augusti 2012

BananCupcakes med Kexchoklad

Fredagen den 3 augusti hade vi möhippa för min lillasyster. Dagen började med bubbel och cupcakes. Min syster har alltid tyckt om banan och vem gillar inte choklad. Hittade receptet på Linneasskafferi och det passade perfekt till detta tillfälle. Jag var också väldigt nyfiken på hur det skulle bli med kexchokladen efter att de var gräddade. Kexchokladen blev seg och god i mitten på muffinsen, mycket smarrigt kan jag lova!

Jag toppade dem med en vaniljfrosting och stack sedan ner en bit kexchoklad i varje, mycket söta om jag får säga det själv!


10-12 cupcakes:
2 ägg
2 dl strösocker
2 bananer
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 dl vetemjöl
50 g smält smör
2 kexchoklad

Ugn 180 grader C

Skala och mosa bananerna.
Vispa ägg och socker poröst och blanda ner de mosade bananerna.
Blanda alla torra ingredienser och sikta ner i äggsmeten.
Tillsätt slutligen det smälta smöret och vänd ihop till en slät smet.

Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem 2/3 upp till kanten.
Dela kexchokladen i mindre bitar och dryck ner en bit i varje muffins.
Grädda i ca 20 minuter, stickan ska komma ut ren.


Jag äter själv inte banan om det inte är i bakverk, så det är sällan det finns banan hemma hos oss.

Mosa bananen och dela kexchokladen i bitar så att den så gott som täcks av smeten i muffinsformen.
Dags att grädda
Jag köpte kexchoklad i påse "mini" och delade på mitten som jag stack ner i frostingen.

Bubbel på kylning
Ingen dålig frukost må jag lova
Tillbehör till möhippan

Uppdrag på stan, inte många som tackade nej till att var med på ett foto

Vrålhungriga var vi efter en frukost som endast var fylld av socker och alkohol,
lunchen smakade fantastiskt!

2 kommentarer:

diana - tårtmakartösen sa...

Hejsan! :) Tänkte fråga vilka banan cupcakes du gillar bättre av dina banan cupcakes med kexchoklad, eller banana caramel cupcakes? Har såå mycket banan hemma, så borde baka något gott av dem :)

Elin Åslund sa...

Hej Diana, min favorit är nog banan och karamell muffinsen, eller som sockerkaka. Lika goda båda! Tårtan var underbar http://endoftavnybakt.blogspot.se/2013/01/banantarta-med-kolasas.html?m=0

Ha en bra dag!
//Elin